Medie: John Fredriksen køber tankskibe i hemmelighed

John Fredriksen har købt 12 tankskibe i løbet af de sidste måneder gennem sit private selskab. Den løsning blev valgt, for at  undgå at konkurrenterne kopierede hans opkøb, skriver Reuters.

Den norske shipping-magnat John Fredriksen har i allerhøjeste grad stadig blod på tanden efter at være aktiv i shipping. Han har gennem sit selskab opkøbt 12 tankskibe gennem de seneste måneder ifølge Reuters.

"Når markedet går ad helvede til, er det mere en mulighed end et problem," siger John Frederiksen i et interview med nyhedsbureauet som en forklaring.

"De gode dage, vi havde, er forbi i et pænt stykke tid. Markedet vil vende tilbage, men først om to eller tre år, og ind til da bliver det temmelig desperat," siger John Fredriksen.

Han solgte tidligere på året en andel i Seadrill med en værdi på én mia. dollar. Den milliard, mente analytikere, kunne bruges til at købe ind for en værdi på fire milliarder, eftersom markedet var så presset.

"Det er ikke langt fra sandheden," siger John Fredriksen og fortsætter "af dem har vi allerede brugt omkring 400 mio. dollar. Men jeg laver typisk handler, hvor jeg ejer 30-50 pct. af projektet eller selskabet, så hvis jeg kan lave fire mia. dollar ved blot at eje 30 pct., så kan vi effektivt lave aftaler for 12 mia. dollar."

De 12 skibe er 10 MR-tankskibe og to Aframax olie-tankskibe.

Kigger på tank og tørlast

Udover at være stærkt interesseret i at købe tankskibe, ser John Fredriksen også stor værdi i tørlastskibe.

"Vi kigger stadig på flere produkttankskibe, dette har kun været en start. Vi arbejder også på store tørlastskibe med levering i 2014 og 2015, fordi vi mener, at der kommer til at være massiv scrapping i år og næste år," siger John Fredriksen.

Til gengæld mener han, at det er for tidligt at investere i VLCC-skibe og LNG-skibe, eftersom ordrebøgerne i forvejen er opsvulmede.

I interviewet kommer han med en mørk forudsigelse for shipping-industrien de næste par år:

"Mange af selskaberne kommer simpelthen bare ikke til at klare den. Hvis det her fortsætter to år mere, og det mener vi, vil mange selskaber forsvinde. (...) De fleste af disse selskaber sidder og ejer de forkerte aktiver," siger John Fredriksen.

Uanset om der er færre selskaber eller ej, vil han dog selv fortsat være til stede i industrien, understreger Fredriksen. Han overvejer ikke en gang pensionering.

"Hvis jeg går på pension, hvad skal jeg så gøre? Det er værre end at tænke på (shipping-krisen). Skal jeg sidde ved poolen og drikke gin & tonic? Det er ikke mig."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også