ShippingWatch

Mærsks containerrivaler dropper udvidelse

G6-alliancen må nu acceptere, at markedsbetingelserne ikke er til uhæmmet vækst.

Foto: Rederiforeningen

En af de rederialliancer, der i vinters blev dannet til at konkurrere med verdens største containerrederi, A.P. Møller-Mærsks Maersk Line, må nu sande, at markedsbetingelserne ikke er til uhæmmet vækst.

G6-alliancen, som blandt andet tæller nogle af de største asiatiske rederier, blandt andre Nippon Yusen (NYK) og OOCL, annoncerede i december planer om ni ruter fra Asien til Europa. Med ved driftsstart i marts, manglede én af ruterne, og den er nu droppet helt. Det skriver nyhedsbrevet Alphaliner.

"Der har ikke været forbedringer i det nuværende markedsklima, der berettiger indførelsen af en yderligere linje mellem Asien og Europa," siger G6-rederierne ifølge Alphaliner.

Ifølge nyhedsbrevet er pessimismen dog ikke til stede alle steder. CKYH-sammenslutningen har fornylig genstartet en rute, og CSCL/Evergreen og Zim vil gøre det samme i maj.

RITZAU FINANS

Seaintel: Container-redernes enighed smuldrer

Mere fra ShippingWatch

Lavere spotrater afspejles på BW LPG's bundlinje

BW LPG’s nettoindkomst fra spotsejladser gik ned med 16 pct. i første kvartal i forhold til sidste år. Selskabet lander dog et overskud og udbetaler udbytte til aktionærerne, viser kvartalsrapporten.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs