DNB: Shipping-industrien vil mangle 100 mia. USD i 2015

En af verdens største arrangører af shippinglån, DNB, forventer, at shippingindustrien vil have et finansieringsunderskud på 100 mia. dollars i 2015. Samtidig skærer de europæiske banker ned på lånene midt i en nedgangstid for maritim transport, skriver Bloomberg.
Foto: Rederiforeningen
Foto: Rederiforeningen

”De penge, der flytter ud af shipping og offshore industrien er helt ufatteligt,” sagde Dag Thomas Michalsen, Senior Vice President hos DNB Markets, ved The Scandinavian Shipping and Ship Finance konferencen i København. ”Klienterne vil være nødsaget til at finde andre måder at finansiere skibe på, for eksempel gennem obligationsmarkedet."

Ifølge Bloomberg kæmper shipping-selskaberne for at få overskud på grund af overfloden af fartøjer, faldende fragtrater og skyhøje brændstofpriser. Kombineret med mere strikse kapitalregler for långivere såvel som for omstændighederne af de økonomisk redningsaktioner vedtaget for flere banker under den finansielle krise har det fået mange långivere til at begrænse deres shippingaktiviteter eller til helt at forlade markedet.

Med 42 mia. dollars i shippinglån er den Hamborg-baserede HSH Nordbank den største inden for feltet, efterfulgt af Norges DNB, Tysklands Commerzbank AG (CBK) og Nordea Bank AB.Både HSH Nordbank og Commerzbank indskrænker nu lån til shippingindustrien.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også