Clipper sidder på en femtedel af Det Irske Hav

Efter en forholdsvis berhersket start i selskabet Seatruck på det Irske Hav med fire procent af  markedet, sidder Clipper nu på over en femtedel. Det har gjort det muligt at hæve priserne.
Foto: Martin Mydtskov Rønne
Foto: Martin Mydtskov Rønne

Ro-ro ruterne i Clipper-selskabet Seatruck i Det Irske Hav har længe været et af rederiets smertensbørn. Men betingelserne ændrede sig markant, da DFDS for godt et år siden valgte at forlade Det Irske Hav, hvilket har genereret en væsentlig større markedsandel til Clipper. I dag sidder rederiet på 21 procent af markedet og har kunnet sætte priserne op med 15 procent siden juli sidste år.

Det har ifølge Clipper-partner Per Gullestrup været helt afgørende Seatrucks udvikling.

”Det er ikke en forretning, der giver overskud endnu, men vi tror på, at det kommer til at ske. I dag har vi fire ruter med otte nybygninger og fire ældre skibe. Det er fordi, vi tror, der er en forretning. Vi er gået fra at have fire procent af markedet i Det Irske Hav til 21 procent. Vi har haft en vækst på 400 procent siden 2002, og det er ikke noget, vi har købt os til, det er vokset organisk. Derfor tror vi, at vi på et eller andet tidspunkt har en rigtig god historie,” siger Per Gullestrup til ShippingWatch.

59 procent vækst

Alene fra 2010 til 2011 voksede forretningen i Det Irske Hav ifølge Clipper med 59 procent i volumen, og det på et tidspunkt hvor den irske økonomi var blandt de mest underdrejede i Europa. Med færre konkurrenter på ruterne kunne de resterende sætte priserne for vognmændene op og dermed øge indtjeningen.

 ”Vi gik fra en situation, hvor der var fem store spillere: DFDS, Norfolk Line, Stena, P&O og os selv. Da DFDS trak sig så ud sammen med Nordfolk, var det lidt af en game-changer. Pludselig blev der trukket ret meget udbud ud af markedet, og det gav os en voldsom vækst og mulighed for at øge priserne. Vi startede med at kunne øge priserne sidste år. Jeg tror, at vi får balance i forretningen i løbet af i år, og at vi får en meget fornuftig forretning i 2013, 2014 og 2015, ” siger Per Gullestrup, der dog tilføjer, at Clipper ikke nødvendigvis ser sig selv som ejer af Seatruck på lang sigt.

 I modsætning til konkurrenterne sejler Clipper med trailere, som chaufførerne afleverer i den ene havn og henter i den næste.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også