ShippingWatch

Clipper lurer på bulk-køb

Clippers næste store investering bliver sandsynligvis inden for bulk, et af rederiets to hovedsegmenter. Rederiet lurer lige for tiden på at finde den rigtige timing for at slå til. ”Men måske skal der ventes nogle måneder endnu,” siger partner Henrik Lund Dal.

Med en helt ny flåde inden for projektskibe er det nu rederiets andet vigtige ben, bulk-segmentet, som Clipper vil foretage sine næste store investeringer indenfor. Spørgsmålet er alene, hvornår det skal ske, for lige nu er det helt store spørgsmål, hvornår bunden er nået og markedet vil vende. Selvom markedstiming ikke er en eksakt videnskab, så er det lige her – lige inden det vender - at investeringen skal foretages.

”Lad mig sige det på den måde, at den næste ordre der skal laves, bliver et bulk-projekt, og så må vi så se, hvornår det skal være. Vi har evalueret mange forskellige design inden for bulk de sidste 15 måneder, og i den periode er priserne faldet med ca. 20 procent. Nu vil vi godt se, om nybygningspriserne er på bunden eller ej. Vi fornemmer måske, at der er basis for en yderligere reduktion i priserne, og at det optimale tidspunkt vil indfinde sig i andet halvår af 2012 eller første halvår af 2013,” siger partner i Clipper Group, Henrik Lund Dal

Små ryk i prisen

Han forklarer at udviklingen de seneste måneder har været ”små ryk” nedad på prisen, uden at det førte til en ændring af markedet. Det, der kan ændre markedssituationen, er bl.a. væsentlig bedre muligheder for at finansiere nybygninger:

”Inden for de seneste 12-15 måneder er priserne først gået ned med 5 procent. Så gik der fire måneder - så kom der måske 5 procent mere. Og efter endnu en periode faldt de med 5 procent igen. Og så virkede det, som om de stod og simrede lidt. Så begyndte markedet at kigge på betalingsbetingelser. Da det åbenbart ikke tiltrak nye ordrer, rykkede priserne igen en lille smule nedad. Det, man begynder at se nu, er, at der på nationalt hold kommer bedre finansieringsmuligheder. Det gælder både i Kina, Japan og Korea,” siger Henrik Lund Dal og slår fast, at der er tre vigtige parametre, når en reder skal investere i et skib:

”Pris, betalingsbetingelser, og omfanget af finansiering.”

Foto: Rederiforeningen
Foto: Rederiforeningen
 

Alle optioner åbne

Clipper har ikke lagt sig fast på, hvilke typer af bulk-skibe, der kan blive tale om. Rederiet har alle optioner åbne, som Henrik Lund Dal formulerer det: ”Det afhænger af, hvad det er for en type skibe, af tidspunktet og af ordrens størrelse, om det er noget, Clipperi gør alene eller sammen med andre. Og så finansieringen.”

”Vi har været i bulk i fyrre år, og i den periode har du haft dine ups and downs og været igennem 15 cyklusser, og nogle af dem har været gevaldige. Samtidig må vi også slå fast, at der kun har været et enkelt år, hvor vi tabte penge i bulk og det var marginalt. Det var i 1996. Ellers har vi i de resterende år lavet overskud ,og nogle år har vi lavet pænt overskud,” siger Henrik Lund Dal.

Spørgsmål om timing

Ud over at Clipper kan læne sig op af fire årtiers erfaring, tror rederiet på, at bulk-markedet mærker følgerne af ”kollapset” med mange ophugninger til følge ikke mindst inden forhandysize.

Derfor siger historien også, at balancen mellem udbud og efterspørgsel vil blive genoprettet.

Det hele er blot et spørgsmål om…….timing.

Mere fra ShippingWatch

Læs også

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs