ShippingWatch

Fagforbund: Et livsværk af næsten ufattelige dimensioner

Mærsk Mc-Kinney Møller har ansvaret for, at dansk shipping i dag rangerer i toppen af verdensranglisten. Frem til dette årtusinde var han også garant for, at det stadigt voksende rederi blev drevet efter grundlæggende dyder, skriver CO-Søfart.

Mærsk Mc-Kinney Møller har gennem sit lange og usædvanligt erhvervsaktive liv haft afgørende betydning for det danske rederierhverv. Hans livsværk er af næsten ufattelige dimensioner og han har om nogen betydet, at dansk shipping i dag rangerer i toppen af verdensranglisten, mener CO-Søfart, der som Danmarks største faglige organisation på det maritime område er ham dybt taknemlige.
 
"Frem til dette årtusinde var Mærsk Mc-Kinney Møller også garant for, at det stadigt voksende rederi blev drevet efter grundlæggende dyder. De søfarende om bord på rederiets skibe var altid i hans bevidsthed, og Mærsk Mc-Kinney Møller var som daglig leder af rederiet frem til 1993 eksponenten for, at forretning og sømandskab var uadskillelige elementer i en aktiv og visionær rederivirksomhed.
Kontorerne i land blev den gang i vid udstrækning bemandet med personale, der var rundet af den maritime tradition og kultur med uddannelse i og erfaring fra det at sejle skibene.
En sammenhæng, som Mærsk Mc-Kinney Møller også som bestyrelsesformand prioriterede i A.P. Møller - Mærsk, da han i 1993 forlod den daglige ledelse og frem til 2003 varetog formandsposten i bestyrelsen.
Samtidig var Mærsk Mc-Kinney Møller garant for, at større beslutninger i rederiet var nøje afstemte med tradition, kultur og politik," skriver CO-Søfart i en kondolance:
"Prioriteringerne i rederiet er siden 2003 ændret i takt med, at ledende poster er indtaget af det, vi i den maritime verden kalder "regnedrenge". Ledere med baggrund i forretningsmæssige og handelsrelaterede uddannelser. En udvikling, der efter vores bedste overbevisning desværre ofte betyder kortsigtede beslutninger. Fokus er flyttet fra de vidde horisonter til bundlinjen på det kommende kvartalsregnskab. Dermed risikerer den maritime kultur at miste rodfæstet, idet færre og færre blandt de søfarende er danske statsborgere. 
Som samarbejdspartner var Mærsk Mc-Kinney Møller både professionel og stærk. Vi har gennem tiderne langt fra altid været enige i de dispositioner, han som daglig leder af rederiet prioriterede. Men vi var som repræsentanter fra de faglige organisationer aldrig i tvivl om, hvad han og rederiet mente. Et ord var et ord og en aftale en aftale. 
Det er med dyb respekt, vi fra CO-Søfart i dag ser tilbage på Mærsk Mc-Kinney Møllers enestående livsforløb og hans resultater som leder af det selskab, hans far og bedstefar lagde grunden til ved stiftelsen af Dampskibsselskabet Svendborg netop i dag, 16. april, for 108 år siden," slutter CO-Søfart.

Allerede abonnent? Log ind.

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra ShippingWatch

Maersk: Situationen stabiliserer sig i Shanghai

Situationen i Shanghai er ved at stabilisere sig, og generelt fungerer havnene i Kina godt, lyder det fra Maersk. Til gengæld melder rederiet om et fortsat stort pres på europæiske havne.

CBS lancerer bestyrelses-uddannelse for shipping

Med støtte fra en række profilerede shipping-navne er halvdelen af pladserne på det første modul af CBS’ nye Blue Board Leadership Programme allerede besat. Andreas Sohmen-Pao er blandt underviserne.

Læs også

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs