ATP: Maersk Lines gamle linje kunne være blevet dyr affære

ATP's Claus Wiinblad udtrykte på selskabets generalforsamling stor tilfredshed med, at Maersk Line ikke længere kun fokuserer på sin markedsandel og på at presse konkurrenter ud af markedet, som det var tilfældet i første halvdel af 2011.
AF RITZAU FINANS

"Retorikken i efteråret fra selskabet var om hård konkurrence for at gennemtvinge en konsolidering. Nu har vi set en betydelig indsats for at få raterne op. Om der er tale om et strategiskifte er et åbent spørgsmål," sagde Claus Wiinblad og fortsatte:

"Men vi skal som aktionærer være glade for den nye linje. At fastholde den gamle, kunne være blevet en meget dyr affære."

I 2011 tabte Maersk Line 600 mio. dollar på grund af voldsomt lave fragtrater. De var udløst af stor konkurrence og overkapacitet, specielt på ruten mellem Asien og Europa. I 2012 har Maersk Line dog varslet og gennemført ratestigninger, der har ændret billedet.

"Der er intet strategiskifte. Men vi var kommet for langt bagud med markedsandelen. Det har påvirket raterne, at vi har kæmpet. Derfor har vi besluttet, at tabet for 2011 var uacceptabelt, og har gennemført rateforhøjelse," sagde Michael Pram Rasmussen og fortsatte:

"Af de samlede varslede 1150 dollar per tyvefodscontainer har vi fået omkring 1000 dollar igennem, og det er ganske pænt. Men det er klart, at raterne ikke kan holde, hvis der ikke sker noget med udbuddet. Vi venter en kapacitetsudvidelse i branchen på 10 pct. og en volumenvækst på 5 pct. Der ligger en latent risiko for ratefald."

Derfor pågår arbejdet med at holde kapaciteten nede og raterne oppe i 2012, sagde Michael Pram.

RITZAU FINANS

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også