ATP: Maersk Lines gamle linje kunne være blevet dyr affære
"Retorikken i efteråret fra selskabet var om hård konkurrence for at gennemtvinge en konsolidering. Nu har vi set en betydelig indsats for at få raterne op. Om der er tale om et strategiskifte er et åbent spørgsmål," sagde Claus Wiinblad og fortsatte:
"Men vi skal som aktionærer være glade for den nye linje. At fastholde den gamle, kunne være blevet en meget dyr affære."
I 2011 tabte Maersk Line 600 mio. dollar på grund af voldsomt lave fragtrater. De var udløst af stor konkurrence og overkapacitet, specielt på ruten mellem Asien og Europa. I 2012 har Maersk Line dog varslet og gennemført ratestigninger, der har ændret billedet.
"Der er intet strategiskifte. Men vi var kommet for langt bagud med markedsandelen. Det har påvirket raterne, at vi har kæmpet. Derfor har vi besluttet, at tabet for 2011 var uacceptabelt, og har gennemført rateforhøjelse," sagde Michael Pram Rasmussen og fortsatte:
"Af de samlede varslede 1150 dollar per tyvefodscontainer har vi fået omkring 1000 dollar igennem, og det er ganske pænt. Men det er klart, at raterne ikke kan holde, hvis der ikke sker noget med udbuddet. Vi venter en kapacitetsudvidelse i branchen på 10 pct. og en volumenvækst på 5 pct. Der ligger en latent risiko for ratefald."
Derfor pågår arbejdet med at holde kapaciteten nede og raterne oppe i 2012, sagde Michael Pram.
RITZAU FINANS