ShippingWatch

Mærsk-formand afviser genforhandling af Nordsø-aftale

Bestyrelsesformand i A.P. Møller - Mærsk Michael Pram Rasmussen afviser, at rederiet genforhandler Nordsø-aftalen med regeringen.

Foto: Maersk Oil

Bestyrelsesformand i A.P. Møller - Mærsk Michael Pram Rasmussen sendte en bredside mod regeringen i sin beretning på selskabets generalforsamling torsdag. Der er ingen genforhandling, og Nordsø-samarbejdet kan kun være succesfuldt, hvis parterne kan stole på hinanden, sagde formanden.

"Man kunne af den offentlige debat få den opfattelse, at vi er i gang med en genforhandling om Nordsøen. Det er vi ikke," konstaterede Michael Pram Rasmussen.

Han understregede yderligere, at den tidligere aftale blev indgået for at sikre staten en stor del af overskuddet både ved høje og lave oliepriser, og at Maersk Oil har investeret mere end 30 mia. kr. i Nordsøen siden aftalen blev indgået.

Olieprisen svinger

"Olieprisen er steget siden 2003, og holdes oppe af Iran for tiden. Olieprisen vil også svinge i fremtiden. Det vidste parterne, og derfor var der fokus på at sikre staten en høj del af overskuddet både ved høje og lave priser," sagde Michael Pram Rasmussen og fortsatte:

"Da aftalen blev indgået, øgedes statens andel af overskuddet til 60 pct., og i de seneste tider med endnu højere oliepris får staten to tredjedele. Så selvom vi har taget risikoen, tager staten to kroner af hver tre."

Han fortalte videre, at sammenligningen med Norge ikke holder, da Norge har større og flere fund, hvilket gør det til et mere attraktivt sted for selskaber at investere trods den høje skat. Han nævnte ligeledes, at England har et noget lavere skattetryk, samt at landet netop har givet yderligere lettelser for at øge efterforskningslysten.

"Fortsat succes i Nordsøen afhænger af, at der er tillid mellem parterne og tillid til de aftaler, der er indgået," sagde Michael Pram.

RITZAU FINANS

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Maersk og 22 andre rederier fik bøder af Sydkoreas konkurrencemyndighed, tank- og tørlastrederiet Norden vil stadig købe ”sorte” skibe, og Hafnia kan få svært ved at finansiere skibskøb fra konkurrent.

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs