ShippingWatch

Norden kan se enden på de dårlige tider i horisonten

Det var en optimistisk formand, der var på talerstolen ved Nordens generalforsamling onsdag: "Jeg vil godt driste mig til at sige, at vi nærmer os begyndelsen på enden på de dårlige tider," sagde han.

Selvom 2012 kan blive udfordrende inden for Nordens to kernesegmenter, tørlast og tank, kan rederiet se lyset efter et par år, hvor faldende rater og faldende vækst har overskygget det meste.

Rederiets bestyrelsesformand, Mogens Hugo, var så optimistisk for fremtiden på onsdagens generalforsamling, at han turde udråbe afslutningen på den økonomiske krise, som shippingbranchen generelt har kæmpet med siden 2009.

"Jeg kan ikke love, at 2012 bliver enden på dårligdommene, men jeg vil godt driste mig til at sige, at vi nærmer os begyndelsen på enden på de dårlige tider. Glem ikke, at tørlastmarkedet kan komme i balance fra 2013, og at den ventede efterspørgselsvækst i produkttank også kan trække raterne op i det segment. Vi er dermed i de to helt rigtige segmenter – begge har vækstpotentiale," lød det fra bestyrelsesformanden.

1999-niveau

Han henviste også til, at nybygningspriserne på f.eks. Panamax tørlastskibe og MR produkttankskibe er ved at være tilbage på niveauet fra 1999, justeret for stålpriser og valutakurser, samt at det ser ud til, at værftsindustrien står foran en tiltrængt konsolidering, fordi værfterne er klemt på indtjeningen.

"I en cyklisk industri gælder det om at investere, når aktivpriserne er lave, og der er udsigt til, at den fundamentale efterspørgsel kan være på vej op. Vi har i Norden de seneste par år købt og kontraheret produkttankskibe for 300 millioner USD, mens vi i tørlast har været mere tilbageholdende, om end vi dog det seneste års tid har langtidsindbefragtet fem brændstofeffektive tørlastskibe. Men som verden og vore markeder ventes at udvikle sig, nærmer vi os det tidspunkt, hvor vi også skal gå akkvisitivt til værks i tørlast ved køb, kontraheringer eller andet," påpegede Mogens Hugo.

15 procents vækst

Ved årsskiftet havde Norden fremtidige kontrakter på 90 mio. tons tørlast, især kul, træ/biomasse og salt, hvilket var 15 mio. tons mere end på samme tid sidste år. Målet er fortsat at øge de lastemængder, der er sikret gennem kontrakter, med 15 procent om året og samtidig øge de transporterede mængder med ligeledes 15 procent årligt.

"Vi skal selvfølgelig også være aktive som operatør, udvikle projekter til kunder og indgå joint ventures, men førsteprioriteten er last – profitabel last. I tank er målet igen i år at få en dagsindsejling, der er bedre end markedsraterne. Norient Product Pool har en flot og konsistent historik, når det gælder om at slå markedet. I den vigtigste skibstype, MR, har Norden hvert af de seneste 10 år i snit haft en dagsindsejling, der var 17% over de 1-årige T/C-rater. Poolen skal blive ved med at gøre det bedre end markedet. Midlerne hertil er blandt andet opdyrkning af ny forretning og nye markeder, knaldgodt håndværk i operation og befragtning samt løbende effektiviseringer og optimeringer," som bestyrelsesformanden formulerede det.

 

 

Mere fra ShippingWatch

Læs også

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs