Containertrafik i både USA og Japan viser stigning
![Foto: Rederiforeningen](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article3005304.ece/ALTERNATES/schema-16_9/maerskeugen.jpg)
Af den månedlige fragtmængderapport fra de amerikanske havne, som udarbejdes af Hackett Associates og National Retail Federation, fremgår det, at marts importvolumen ventes at være steget 9,6 pct. til 1,19 mio. teu, mens aprils importmængde forudses at vokse 3,2 pct. til 1,25 mio. teu. De faktiske tal for februar, som er de seneste offentliggjorte, viste derimod et fald i importen på 5,7 pct. i forhold til samme måned sidste år. Rapporten inkluderer de 10 største amerikanske containerhavne. Detailleddet ser forsatte stigninger i benzinpriserne, men flere jobs og andre indikatorer viser, at økonomien er i bedring. Alt dette burde få forbrugertilliden til at forbedres og øge forbruget, hvorfor detailleddet forsigtig er i færd med at opbygge sine lagre, udtaler vicedirektør hos National Retail Federation Jonathan Gold i rapporten ifølge Logistics Management.
Stigning i Japan
Også forventningerne til containertrafikken i Japan tyder på vækst. Containertrafikken i landets ni største havne ventes ifølge analysehuset Nittsu Research Institute and Consulting (NRIC) at vokse 3,3 pct. i finansåret 2012, som begyndte 1. april. Maersk Line sejer til og fra japanske havne, mens APM Terminals driver havneterminaler i Yokohama og Kobe. Dermed vurderes den samlede volumen at nå 12,8 mio. teu i 2012. NRIC vurderer, at containertrafikken voksede 0,8 pct. i 2011, hvor en importstigning på 4,2 pct. opvejede et fald i eksporttrafikken på 3,8 pct. NRIC er et datterselskab af Nippon Express, der er Japans største internationale freight forwarder, skriver Journal of Commerce.
Af Aktiefokus