
Søvejen er blevet den mest brugte metode til at fragte varer fra Asien til Europa i løbet af det tyvende århundrede. Men sådan har det ikke altid været, påpeger SeaIntel, og sådan vil det måske ikke altid være. Analytikerne har kigget på, om containerfragt over togspor er et reelt alternativ til søbåren transport.
SeaIntel har fundet ud af, at det er væsentligt hurtigere at transportere containere i tog. Fra Beijing til Klaipeda kan Transcontainer fragte en container med tog på 11 dage, mens Maersk Line kan flytte en container mellem de samme destinationer på 55 dage - altså fem gange så lang tid. Transporttidens forhold til hinanden varierer efter rute og reder, men der er ikke nogen af rederierne, der er i nærheden af samme hastighed som toget.
Allerede abonnent? Log ind.
Læs hele artiklen
Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.
- Adgang til alle låste artikler
- Modtag vores daglige nyhedsbreve
- Fuld adgang til vores app