En del af Watch Medier

ShippingWatchsøndag29. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
03.04.2012kl. 07.47

2011 var et dyrt år for containergiganter

Maersk Line og containerrederiets konkurrenter tabte store summer i 2011, efter 2010, hvor der var sorte tal på bundlinjen.
Foto: Rederiforeningen
AF AKTIEFOKUS

Shippinganalysevirksomheden Alphaliner skriver i sit ugentlige nyhedsbrev, at de 22 containerrederierne, som Alphaliner har kigget nærmere på tilsammen havde en negativ driftsindtjening på 5,6 mia. dollar i 2011. Det er markant ringere end 2010, hvor rederierne tjente 12,1 mia. dollar, men dog fortsat bedre end kriseåret 2009, hvor tabene nåede op på 13,4 mia. dollar.

Kinesiske Cosco stod for hele 17,5 pct. af det samlede driftstab, idet rederiet ifølge Alphaliner tabte 0,98 mia. dollar sidste år. Maersk Lines drifts tab lød på 483 mio. dollar, hvilket dog kun betød en negativ driftsmarginal på 1,9 pct. I gennemsnit havde de 22 rederier en negativ driftsmarginal på 6 mod en positiv driftsmarginal på 7 pct. i 2010.

Fire rederier kom igennem 2011 med positive driftsresultater, og det var CMA CGM, Hapag-Lloyd, OOCL og SITC. Verdens næststørste rederi fra Schweiz (MSC, Red.) har ikke aflagt regnskab endnu, og er dermed ikke indeholdt i Alphaliners undersøgelse, hvorfor det endelige resultat kan ændres en smule.

AF AKTIEFOKUS

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Jonas Walzberg/ap/ritzau Scanpix
Rederier

Her er ugens tophistorier på ShippingWatch

Ugens helt store nyhed kom fra Maersk og MSC, der meldte ud, at deres fælles 2M-alliance ophører i 2025. Hos danske Blue Water Shipping træder stifter Kurt Skov tilbage som formand, mens rederierne halverer ordrer på nye skibe.

For abonnenter

Foto: Markus Scholz/AP/Ritzau Scanpix
Container

Maersk skifter navn på Hamburg Süd og flere kendte datterselskaber

For abonnenter

Foto: Dsv / Pr
Logistik

Vingeskudt DSV-indtjening i fjerde kvartal varsler brat fald i 2023

For abonnenter

Foto: Semco Maritime
Offshore

Semco lander norsk kontrakt om offshore-sygeplejersker

”Blue Water vil vokse – men det vil være med fokus på profitabel vækst, hvor vi holder fast i vores stærke værdier, unikke kundefokus og høje tilfredshed blandt både kunder og medarbejdere,” forsikrer Kurt Skov, stifter og afgående formand for Blue Water Shipping. | Foto: Carsten Andreasen/Ritzau Scanpix
Logistik

Blue Water-stifter lover "fokus på profitabel vækst" i livsværket

For abonnenter

Foto: Jens Hartmann Schmidt/Ritzau Scanpix
Rederier

Molslinjens køb af Forsea er gennemført

For abonnenter

Læs også

Topcheferne hos Maersk og MSC, Vincent Clerc og Søren Toft, erkender, at meget har ændret sig for de to rederier. Derfor afslutter de samarbejdet i 2M-alliancen. | Foto: Jacob Gronholt-pedersen/reuters/ritzau Scanpix og Jason Decrow/ap/ritzau Scanpix
Container

MSC og Maersks skilsmisse kan få alliancer til at falde som dominobrikker

En ny virkelighed på fragtmarkedet og et behov for mere frihed kan ligge bag opsigelsen af samarbejdet mellem MSC og Maersk. Flere opbrud er på vej, vurderer analytikere.

For abonnenter

Foto: Markus Scholz/AP/Ritzau Scanpix
Container

Maersk skifter navn på Hamburg Süd og flere kendte datterselskaber

Det traditionsrige rederi Hamburg Süd mister sit navn og kommer gradvist ind under Maersk-brandet. En række andre datterselskaber skal også rebrandes.

For abonnenter

Foto: Jens Hartmann Schmidt/Ritzau Scanpix
Rederier

Molslinjens køb af Forsea er gennemført

Færgerederiet Forsea er nu ejet af Molslinjen, efter at parterne har fået styr på de sidste detaljer i en handel, der ifølge medie har en værdi på ca. 4 mia. kr.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Her er ugens tophistorier på ShippingWatch – 27. jan.
  • Semco lander norsk kontrakt om offshore-sygeplejersker – 27. jan.
  • Vingeskudt DSV-indtjening i fjerde kvartal varsler brat fald i 2023 – 27. jan.
  • Maersk skifter navn på Hamburg Süd og flere kendte datterselskaber – 27. jan.
  • Molslinjens køb af Forsea er gennemført – 27. jan.
  • Blue Water-stifter lover "fokus på profitabel vækst" i livsværket – 27. jan.
  • Is-klasse tankskibes indtjening er steget 1.644 pct efter sanktioner – 27. jan.
  • Borr Drilling rejser 400 mio. dollar til at indfri gæld – 27. jan.
  • Flydende kraftværk skal give strøm til en mio. ukrainere – 27. jan.
  • EU overvejer nu også prisloft på russiske olieprodukter – 27. jan.
  • Fredriksen har næsten lige så mange aktier i Euronav som Saverys – 27. jan.
  • Amerikansk vækst og bedring i Kina understøtter oliepriserne – 27. jan.
  • Singapores konkurrencemyndighed vil se på salg af DSME – 27. jan.
  • Bilrederier har sjældent tjent flere penge: "Vi er nok i et all time high" – 27. jan.
  • Nyt partnerskab vil undersøge overtrædelser af rettigheder til søs – 27. jan.
Flere nyheder

Job

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

Watch Job

  • Business Change Manager til implementering af fremtidens togs uddannelsesprojekter

  • Regnskabs-/økonomichef

  • Senior Porteføljemanager

  • Erfaren fuldmægtig eller advokat med interesse for danske og internationale virksomheder

  • Product Owner – vær med til at forvalte IT-systemer midt i den grønne omstilling

Se flere jobs

Job

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

Se flere jobs

Kolofon

ShippingWatch
Søg

Sektioner

  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Tomas Kristiansen

tk@shippingwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8360

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Job

Abonnement

Prøv ShippingWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

shippingwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Læs mere om abonnement her

Adresse

ShippingWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8360

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © ShippingWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
ShippingWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge