ShippingWatch

2011 var et dyrt år for containergiganter

Maersk Line og containerrederiets konkurrenter tabte store summer i 2011, efter 2010, hvor der var sorte tal på bundlinjen.

Foto: Rederiforeningen

Shippinganalysevirksomheden Alphaliner skriver i sit ugentlige nyhedsbrev, at de 22 containerrederierne, som Alphaliner har kigget nærmere på tilsammen havde en negativ driftsindtjening på 5,6 mia. dollar i 2011. Det er markant ringere end 2010, hvor rederierne tjente 12,1 mia. dollar, men dog fortsat bedre end kriseåret 2009, hvor tabene nåede op på 13,4 mia. dollar.

Kinesiske Cosco stod for hele 17,5 pct. af det samlede driftstab, idet rederiet ifølge Alphaliner tabte 0,98 mia. dollar sidste år. Maersk Lines drifts tab lød på 483 mio. dollar, hvilket dog kun betød en negativ driftsmarginal på 1,9 pct. I gennemsnit havde de 22 rederier en negativ driftsmarginal på 6 mod en positiv driftsmarginal på 7 pct. i 2010.

Fire rederier kom igennem 2011 med positive driftsresultater, og det var CMA CGM, Hapag-Lloyd, OOCL og SITC. Verdens næststørste rederi fra Schweiz (MSC, Red.) har ikke aflagt regnskab endnu, og er dermed ikke indeholdt i Alphaliners undersøgelse, hvorfor det endelige resultat kan ændres en smule.

AF AKTIEFOKUS

Mere fra ShippingWatch

Maersk: Situationen stabiliserer sig i Shanghai

Situationen i Shanghai er ved at stabilisere sig, og generelt fungerer havnene i Kina godt, lyder det fra Maersk. Til gengæld melder rederiet om et fortsat stort pres på europæiske havne.

CBS lancerer bestyrelses-uddannelse for shipping

Med støtte fra en række profilerede shipping-navne er halvdelen af pladserne på det første modul af CBS’ nye Blue Board Leadership Programme allerede besat. Andreas Sohmen-Pao er blandt underviserne.

Læs også

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs