ShippingWatch

BIMCO: Skrotning af tørlastskibe hjælper ikke markedet

Skrotning af tørlastskibe vil kun give begrænset effekt på de dårlige markedsforhold, siger analyse

En analyse fra den internationale shippingorganisation BIMCO slår fast, at mulighederne for en betydelig effekt fra skrotninger af tørlastskibe er begrænsede.

Potentielt ser BIMCO mulighed for at 5,0 pct. (scenarie B) af tørlastflåden kan skrottes på nuværende tidspunkt, hvis man kigge på flådens nuværende alder og i forhold til skibsskrotningerne siden 2000.

3 pct. mere realistisk

I lyset af de seneste tre års udviklingen virker en skrotningsprocent på 3,0 pct. (scenarie A) af tørlastflåden mere realistisk.

"Konklusionen er ligetil. Det ser dermed ikke lyst ud for dem som havde forventet, at de dårlige markedsforhold vil give et stort skrotningspotentiale. En fjernelse af flåden på 5 pct. ved skrotninger vil også kun give en midlertidig effekt i markedet," vurderer analytiker Peter Sand over for Aktiefokus.

Ifølge markedsdata har nybygningerne af tørlastskibe givet en ekstra kapacitet på 20 mio. dwt i de første to måneder af 2012, mens skrotningspotentialet er på de 17,8 mio. dwt.

Bimco skriver yderligere i sin analyse, at ved skrotning af 5 pct. af tørlastflåden (scenarie B) vil skrotningspotentialet være på 29,3 mio. dwt.

D/S Norden

Om Panamaxsegmentet udtaler Peter Sand, at den gennemsnitlige Panamax-tørlastflåde er på 10,8 år, og at dette segment har det næststørste skrotningspotentiale på 7,8 pct. af flådekapaciteten. Det svarer i absolutte termer svarer til 12,2 mio. dwt. Disse tal tager udgangspunkt i (scenarie B).

D/S Norden har hovedparten af sin flåde i Panamaxsegementet

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Maersk og 22 andre rederier fik bøder af Sydkoreas konkurrencemyndighed, tank- og tørlastrederiet Norden vil stadig købe ”sorte” skibe, og Hafnia kan få svært ved at finansiere skibskøb fra konkurrent.

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs