En del af Watch Medier

ShippingWatchtirsdag31. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
27.03.2012kl. 14.50

Storbank vil øge udlån til shipping

Standard Chartered PLC har særlig fokus på nye vækstmarkeder og har store ambitioner inden for skibsfinansiering.
af OLE ANDERSEN

Standard Chartered PLC sigter mod at øge sin portefølje af skibsfinansiering med en tocifret procentdel over de næste par år i en periode hvor shippingsektoren kæmper om midlerne i en nedgangsperiode, hvor den traditionelle kilde til skibsfinansiering, de europæiske banker, har holdt sig tilbage.

Russel Beardmore, der er chef for bankens skibsfinansieringsafdeling i det nordøstlige Asien, siger til Wall Street Jounal, at banken har særlig fokus på de fremstormede markeder. På nuværende tidspunkt har banken en shippingportefølje til en værdi af 4,4 milliarder USD. Han siger, at banken, som tog hul på markedet i 2007, er meget ambitiøse i forsøget på at udvide sin skibsfinansieringsafdeling på trods af usikkerheder i den globale shippingsektor.

Tocifret vækst

Vi håber meget på, at vi fortsat beholder en tocifret vækst, men det er klart at det er et svært marked at operere i og banken vil sigte mod at være meget disciplineret,” sagde Beardmore uden at komme ind på en nærmere præciseret forventet vækst.

Standard Chartereds indtog i skibsfinansieringssektoren kommer på et tidspunkt, hvor mulighederne for lån er blevet markant mindre, eftersom mange europæiske banker har trukket sig fra markedet.

”Vores vækst i låneporteføljen vil komme til at afhænge af mange ting inklusive markedets vilkår og kvaliteten af vores lån,” siger han, mens han bemærker, at banken vil udbygge lånebogen ”forsigtigt og med en selektiv og disciplineret tilgang” med fokus på eksisterende kunder.

Finansieringsniveau

Ifølge Beardmore vil det samlede finansieringsniveau for shippingsektoren i de næste to år bliver mellem 130 og 150 milliarder USD, hvilket resulterer i god manøvreplads til øvrige aktører, eftersom de europæiske banker er mere opmærksomme på risici som konsekvens af den dybe gældskrise i regionen.

Der er dog nogle rederier, der vender sig mod udstedelsen af obligationer. Den samlede værdi af shippingobligationer i Asien steg 90 pct. til 7,97 milliarder USD i 2011 og blev højere end den hidtidige rekord på 7,81 milliarder USD i 2009 ifølge skibsfinansieringskonsulentfirmaet Marine Money Asia.

 

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Mohamed Abd El Ghany/Reuters/Ritzau Scanpix
Container

Rederier bekræfter nedtur: Musikken stoppede med at spille sidste efterår

Hapag-Lloyd og ONE bekræfter, at festen sluttede brat i slutningen af 2022. Analysedirektør mener, at mange rederier er blevet taget på sengen.
  • ONE sætter nye tal på kollapset: Vigtig rute faldt med 26 pct.
  • Hapag-Lloyd tjente milliarder trods fald mod slutningen af året

For abonnenter

Foto: Wärstilä
Leverandører

Wärtsilä må tage kæmpetab på sin exit fra Rusland

For abonnenter

Foto: Wilson Asa
Rederier

Wilson lukker 2022 med fald men forventer bedre 2023

For abonnenter

Foto: Jonas Walzberg/AP/Ritzau Scanpix
Container

ONE sætter nye tal på kollapset: Vigtig rute faldt med 26 pct.

For abonnenter

Foto: Colourbox
Miljø & Politik

Græsk tankreder skal samarbejde med Singapores grønne center

For abonnenter

Foto: CMB
Leverandører

Schweizisk-belgisk duo vil udvikle ammoniak-motor til tørlastskibe

For abonnenter

Læs også

Foto: Pr / Hapag-lloyd
Container

Hapag-Lloyd tjente milliarder trods fald mod slutningen af året

De foreløbige tal fra det tyske containerrederi viser fremgang på tværs af regnskabet i 2022, men selskabet fremhæver stort dyk i raterne i årets sidste måneder.

For abonnenter

Foto: Sina Schuldt/AP/Ritzau Scanpix
Rederier

Shippingbank kaster sig over bilrederier og har allerede givet det første lån

Bilrederierne har så gode tider takket være stor efterspørgsel og mangel på kapacitet, at Hamburg Commercial Bank har besluttet sig for at gå ind i finansiering af bilskibe.

For abonnenter

Foto: Mohamed Abd El Ghany/Reuters/Ritzau Scanpix
Container

Rederier bekræfter nedtur: Musikken stoppede med at spille sidste efterår

Hapag-Lloyd og ONE bekræfter, at festen sluttede brat i slutningen af 2022. Analysedirektør mener, at mange rederier er blevet taget på sengen.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Wilson lukker 2022 med fald men forventer bedre 2023 – 13.30
  • Rederier bekræfter nedtur: Musikken stoppede med at spille sidste efterår – 11.55
  • Græsk tankreder skal samarbejde med Singapores grønne center – 11.25
  • Hollandsk gasleverandør køber to tankere til flydende naturgas – 11.09
  • Schweizisk-belgisk duo vil udvikle ammoniak-motor til tørlastskibe – 10.38
  • Wärtsilä må tage kæmpetab på sin exit fra Rusland – 09.35
  • Oliepriserne falder med forventede rentestigninger – 09.10
  • ONE sætter nye tal på kollapset: Vigtig rute faldt med 26 pct. – 08.18
  • Hapag-Lloyd tjente milliarder trods fald mod slutningen af året – 07.56
  • Shippingbank kaster sig over bilrederier og har allerede givet det første lån – 07.48
  • Oliesanktion rammer Putins økonomi - nu ønsker flere at stramme grebet – 30. jan.
  • Boskalis skal hjælpe østat med at klimasikre stort projekt – 30. jan.
  • Total Energies undersøges for greenwashing – 30. jan.
  • Flaskehalsene er løsnet op på begge kyster i USA – 30. jan.
  • Finanshus har set sig varm på aktier i tørlastrederier – 30. jan.
Flere nyheder

Job

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Fleet Manager

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

Watch Job

  • Centerdirektør til Sønderborg

  • People and Operations Partner

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

  • Jurister søges til Corporate Legal i Danmarks Eksport & Investeringsfond

  • Revisor med minimum et par års erfaring

Se flere jobs

Job

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Fleet Manager

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

Se flere jobs

Kolofon

ShippingWatch
Søg

Sektioner

  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Tomas Kristiansen

tk@shippingwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8360

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Job

Abonnement

Prøv ShippingWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

shippingwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Læs mere om abonnement her

Adresse

ShippingWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8360

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © ShippingWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
ShippingWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge