Storbank vil øge udlån til shipping

Standard Chartered PLC har særlig fokus på nye vækstmarkeder og har store ambitioner inden for skibsfinansiering.

Standard Chartered PLC sigter mod at øge sin portefølje af skibsfinansiering med en tocifret procentdel over de næste par år i en periode hvor shippingsektoren kæmper om midlerne i en nedgangsperiode, hvor den traditionelle kilde til skibsfinansiering, de europæiske banker, har holdt sig tilbage.

Russel Beardmore, der er chef for bankens skibsfinansieringsafdeling i det nordøstlige Asien, siger til Wall Street Jounal, at banken har særlig fokus på de fremstormede markeder. På nuværende tidspunkt har banken en shippingportefølje til en værdi af 4,4 milliarder USD. Han siger, at banken, som tog hul på markedet i 2007, er meget ambitiøse i forsøget på at udvide sin skibsfinansieringsafdeling på trods af usikkerheder i den globale shippingsektor.

Tocifret vækst

Vi håber meget på, at vi fortsat beholder en tocifret vækst, men det er klart at det er et svært marked at operere i og banken vil sigte mod at være meget disciplineret,” sagde Beardmore uden at komme ind på en nærmere præciseret forventet vækst.

Standard Chartereds indtog i skibsfinansieringssektoren kommer på et tidspunkt, hvor mulighederne for lån er blevet markant mindre, eftersom mange europæiske banker har trukket sig fra markedet.

”Vores vækst i låneporteføljen vil komme til at afhænge af mange ting inklusive markedets vilkår og kvaliteten af vores lån,” siger han, mens han bemærker, at banken vil udbygge lånebogen ”forsigtigt og med en selektiv og disciplineret tilgang” med fokus på eksisterende kunder.

Finansieringsniveau

Ifølge Beardmore vil det samlede finansieringsniveau for shippingsektoren i de næste to år bliver mellem 130 og 150 milliarder USD, hvilket resulterer i god manøvreplads til øvrige aktører, eftersom de europæiske banker er mere opmærksomme på risici som konsekvens af den dybe gældskrise i regionen.

Der er dog nogle rederier, der vender sig mod udstedelsen af obligationer. Den samlede værdi af shippingobligationer i Asien steg 90 pct. til 7,97 milliarder USD i 2011 og blev højere end den hidtidige rekord på 7,81 milliarder USD i 2009 ifølge skibsfinansieringskonsulentfirmaet Marine Money Asia.

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også