Mærsk: Vi er fyldt fra Asien til Europa

Selv om mængden af last ser stærk ud i de kommende måneder, vurderes den øgede volumen ud af Europa ikke at være en strukturel ændring i verdenshandelen.
AF RITZAU FINANS

A.P. Møller - Mærsk-koncernens containerrederi, Maersk Line, har stærkt begrænset antallet af nye bookninger ind på ruten fra Nordeuropa til Asien. Et uheldigt sammenfald mellem øget europæisk eksportaktivitet og en normal nedsættelse af kapaciteten omkring det kinesiske nytår har medført, at rederiet, der er klart den største aktør på ruten, har fyldt skibene op. Derfor hober containerne sig nu op i de europæiske havne, og for at undgå, at havnene løber tør for plads, begrænses nye bookninger indtil videre frem til starten af maj.

Mere last fra Europa

"Det, der er sket, er, at der har været mere last fra Europa til Asien, end vi havde forventet på basis af kundernes forudsigelser. Og også mere, end der er normalt. Det er kombineret med, at vi og, som vi forstår det i markedet, også andre rederier, i forbindelse med det kinesiske nytår har taget kapacitet ud fra Asien i nogle uger i februar. Der går 4-5 uger, så mangler de skibe i de europæiske havne," fortæller den nye chef for Asien-Europa-farten hos Maersk Line, Lars Mikael Jensen, til Ritzau Finans.
Han understreger, at selv om mængden af last ser stærkt ud i de kommende måneder, vurderes den øgede volumen ud af Europa ikke at være en strukturel ændring i verdenshandelen. Historisk set er andet kvartal stærkt, når det kommer til eksport ud af Europa, ligesom der historisk er et udsving den anden vej i september, når selskaberne fylder op før jul.

Først til fadet

"Jeg vil ikke sige, at det er et kæmpe problem, men det er nok til, at vores afgange er fyldte og lidt til de næste måneder. Så fortsatte vi med at tage nye bookinger ind, så ville puklen af last blive større og nå et punkt, hvor nogle af havnene i Nordeuropa ikke ville kunne håndtere det," siger Lars Mikael Jensen.
Maersk Line sender dog fortsat masser af containere ud af Europa, og der er heller ikke stoppet helt for ny fragt. Det er dog hovedsageligt de stabile og langsigtede kunder, der kommer først til fadet.

Restriktioner

"Vi afskiber stadig 10.000 containere hver uge, så det er ikke fordi, der ikke sker noget. Og der er selvfølgelig mange kunder, der stadig kan få containere med, hvis de har booket. Men vi har lavet kraftige restriktioner for, hvilke yderligere bookings vi tager ind, siger direktøren.

Han understreger yderligere, at problemet forstærkes af, at mængden af bookings, der normalt bliver aflyst, falder markant, når markedet pludseligt oplever pres."

 

RITZAU FINANS

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også