ShippingWatch

Nyhedsbrev: Rater mellem Asien og Europa steget 35 procent på et år

Maersk Line og konkurrenter ser ud til at holde fast i de store ratestigninger på ruten mellem Asien og Europa, viser SCFI-indekset fra i fredags ifølge Aktiefokus.

Mens ruterne over Stillehavet, som ventet tog et solidt hop opad, ser Maersk Line og konkurrenterne ud til at holde fast i de store ratestigninger på ruten mellem Asien og Europa. Det skriver Aktiefokus med reference til SCFI-indekset fra i fredags. Asien/Europa-raterne faldt således kun 0,6 pct. på ugebasis til 1379 dollar per teu, hvilket dog fortsat gør, at raterne er ca. 35 pct. højere i forhold til samme tidspunkt i fjor. Dermed øges mulighederne for at containerrederierne den 1. april kan løftet sine rate 400 dollar per teu, som en række rederier har annonceret. Fragtprisen på en fyrrefodscontainer mellem Asien og den amerikanske østkyst steg 13,6 pct. til 1.992 dollar, mens fragtraterne mellem Asien og den amerikanske vestkyst steg 7,6 pct. til 3.136 dollar per feu. Det samlede SCFI-indeks steg 4,5 pct. til 1.223,3, hvilket var fjerde uge i træk og indekset har på intet tidspunkt i 2011 været så højt, som det er nu.

AKTIEFOKUS

Mere fra ShippingWatch

Maersk: Situationen stabiliserer sig i Shanghai

Situationen i Shanghai er ved at stabilisere sig, og generelt fungerer havnene i Kina godt, lyder det fra Maersk. Til gengæld melder rederiet om et fortsat stort pres på europæiske havne.

CBS lancerer bestyrelses-uddannelse for shipping

Med støtte fra en række profilerede shipping-navne er halvdelen af pladserne på det første modul af CBS’ nye Blue Board Leadership Programme allerede besat. Andreas Sohmen-Pao er blandt underviserne.

Læs også

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs