ShippingWatch

Mange feederskibe ligger stille

”Der er ikke alene bygget alt for mange skibe. De er også bygget til alt for høje priser og med en alt for høj belåning," siger CEO Jesper Kristensen, Unifeeder.

Foto: Unifeeder

Op imod 15-20 forholdsvis nye feederskibe eller omkring 10 pct. af flåden af mindre containerskibe fra ca. 800-1600 teu ligger stille rundt om på kontinentet. Det vurderer Jesper Kristensen, CEO i Unifeeder. Oplægningen er et synligt bevis på overkapacitet og svage rater også blandt de mindre containerskibe, og situationen vil næppe ændre sig i den nærmeste fremtid. Tværtimod. Der vil komme flere til, hvis ikke markedet retter sig.

”Som situationen er i øjeblikket har de færreste redere råd til at brænde penge af hver eneste dag, så det er billigere for dem at lægge dem ind i en havn, så de trods alt sparer den daglige driftsomkostning. Til gengæld er det med til at lægge en bund under markedet, og raterne er ikke nede på det niveau, vi så i 2009, da det så værst ud,” siger Jesper Kristensen, der sammenligner krisen i feedermarkedet med boligboblen:

Allerede abonnent? Log ind.

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Nu er det produkttankrederier som Torm, Norden og Odfjells tur til at holde indtjeningsfest. Maersks topchef, Søren Skou, må derimod forsvare rederiets lave skattebetaling, mens DFDS er lun på flere opkøb i logistik og har pengene til det.

Læs også

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs