BIMCO: Tørlastskibe ophugges senere

Rederne lader åbenbart tørlastskibene arbejde længere, inden de ophugges ifølge en ny analyse fra BIMCO
AF RITZAU FINANS

Det er nærliggende at tro, at gennemsnitsalderen på de tørlastskibe, som rederierne sender til skrotning, falder, når markedsvilkårene er dårlige. Data viser dog en anden historie. Faktisk er der en klar tendens til, at tørlastskibe, der forlader den globale flåde for at blive ophugget, bliver stadig ældre, viser en ny analyse fra BIMCO. Sammenlignet med for ti år siden, er handelsskibe, der sendes til skrotning, i dag fire år ældre.

"De forretningsmæssige realiteter i tørlastmarkedet ansporer rederne til at ophugge skibe, der ikke længere er økonomisk levedygtige. Når rederen gør det, ser han på sit totale flådemiks for at finde den optimale balance mellem ældre, men fortsat levedygtigt, fuldt afskrevet tonnage og de senest leverede skibe til flåden som del af en fornyelsesproces. De skibe, der klarer sig dårligst, ophugges, skriver Peter Sand, chefanalytiker hos BIMCO, i en kommentar til analysen.

BIMCO er i øjeblikket i gang med at se på skrotningspotentialet i tørlastmarkedet og foreløbigt peger det mod et "relativt beskedent" potentiale for tørlastflåden.

RITZAU FINANS

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også