ShippingWatch

S&P: Langvarig krise i bulksektoren

Bulkskibe er de sidste, der kommer ud af krisen, forudser Standard and Poor's. Det vil koste på finansieringen.

Sammenlignet med markederne for olietankere og containerskibe står Bulkskibsektoren ifølge Standard and Poor's over for de værste overkapacitetsproblemer de næste 12 til 18 måneder og vil ligeledes være den sidste af de tre, der kommer sig igen. Det skriver Reuters.

Rederierne gik amok med ordrer på nybyggerier i perioden mellem 2007 og 2009 baseret på indtægterne i bulksektoren for større Capesize skibe. Indtægterne toppede på 230.000 dollar (1,3 mio. kr.) om dagen i 2008. Den gennemsnitlige Capesize indtægt er i denne ugeer netop faldet til 5.000 dollar (20.000 kr) per dag under omkostningsniveauet.

”ud af de tre segmenter inden for shipping vil bulkområdet fortsat have de største problemer med overkapacitet i forhold til efterspørgslen især i år og næste år”, siger Izabela Listowska, der er vicedirektør i ratingbureauet Standard and Poor’s.

”I løbet af de næste 12-18 måneder kan vi ikke se nogen rateforbedringer og derefter forudser vi ud fra vores nuværende viden blot en stigning på 10 procent, og det vil være en meget moderat forbedring i forhold til de nuværende meget lave niveauer.”

Skibsredere, især inden for bulkskibe, der allerede er påvirket af økonomisk tumult, lave indtægter og overkapacitet, kan nu se frem til et lavere finansieringsniveau, da banker skærer ned på deres udsættelse over for risikable og dollar-denominerede aktiver som for eksempel skibsfinansiering for at kunne imødegå skærpede kapitalkrav.

”Vi kan nu se et lavere niveau af vækst på (bulk)efterspørgslen. Sidste år var der en tonnageefterspørgselsvækst på 5 procent. Vi forventer, at dette vil modereres i løbet af 2012. Simpelthen på grund af især økonomisk opbremsning, verdenshandel og stålforbrug,” siger Izabela Listowska..

Mere fra ShippingWatch

CMA CGM forventer kraftigt fald i fragtraterne

Udsigterne for containermarkedet ser noget mere dystre ud i den kommende tid, vurderer franske CMA CGM. Containerrederiet noterede dog stadig vækst på både top- og bundlinje i tredje kvartal.

Læs også

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs