Medie: Japansk genopbygning hjælper shipping-efterspørgsel

Genopbygningen af den japanske energiproduktion hjælper efterspørgslen efter LNG-, tank- og tørlastskibe, skriver Lloyd’s List mandag.

Et år efter det japanske folk blev ramt af en af de værste naturkatastrofer i nyere tid, er Japan i gang med at genopbygge og ændre måden, landet laver energi. 95 pct. af landets atomreaktorer ligger ubrugte hen som følge af frygt for uheld, og det har skabt en øget efterspørgsel efter andre energityper, skriver Lloyd’s List mandag.

Således er den japanske import af LNG steget markant til 18,3 mio. kubikmeter i januar, og der var i februar 132 leverancer af LNG til Japan, hvilket har betydet kontrakter til over en tredjedel af den samlede LNG-flåde på omkring 370 fartøjer.

Det har ledt til en fordobling i skibsindtjeningen for LNG-skibe til omkring 120.000 om dagen fra omkring 60.000 dollar per dag i starten af 2011, skriver Lloyd's List.

En øget import af råolie til Japan har ikke ledt til så markante stigninger i skibsindtjeningen for olietank-skibe, men det har givet hårdt savnet efterspørgsel til en for stor tankflåde. Japan har gennemsnitligt importeret 16,8 mio. ton råolie om måneden i forhold til 15,9 ton om måneden i starten af 2011.

Tørlast-flåden har også oplevet øget efterspørgsel fra Japan, og kulruten mellem Østaustralien og Japan var verdens største målt på volumen i 2011 (over 117 mio. ton), skriver Lloyd's List.

Japan har ikke besluttet, hvad der vil komme til at ske med kraftværkerne, som tidligere var en hjørnesten i energiproduktionen. Hvis nogle af dem kommer i drift igen, er det sandsynligt, at det vil lede til mindre import af andre typer brændstof, skriver Lloyd's List.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også