ShippingWatch

P&O: Nye miljøregler vil lukke ruter

Stigende brændstofudgifter og lukning af ruter er uundgåeligt, hvis nye svovlregler i Nordsøen og Østersøen gennemføres fra 2015, advarer P&O. 

Britiske P&O Ferries, der er en af DFDS’ store konkurrenter,  advarer om vidtrækkende økonomiske konsekvenser og uundgåelige afskedigelser, hvis EU står fast på, at svovlindholdet i  skibsbrændstof  fra 2015 ikke må være højere end 0,1 procent i Østersøen og Nordsøen.

Mere fragt på vej

P&O påpeger ifølge BBC, at rederiets brændstofudgifter vil stige med 60 mio. pund om året, stigende billetpriser og tab af arbejdspladser. Ifølge P&O vil svovlreglerne også medføre, at mere fragt vil blive overført til landevejene på bekostning af skibene. Den britiske regering støtter de skrappe svovlregler og mener, at de sundhedsmæssige fordele, der er opgjort til at beløbe sig til 1,1 mia. pund, langt overstiger de økonomiske ulemper for rederierne.

Afskedigelser

Men P&O advare om store beskæftigelsesmæssige konsekvenser. Særligt i områder i England, der er allerede er hårdt ramt af arbejdsløshed som følge af den generelle økonomiske krise. Det er færge- og shortsea havne i Rosyth, Newcastle, Teesport, Hull og Harwich. Ikke-økonomiske ruter vil blive lukket ned, fastslår P&O, der opfordrer regeringen til at arbejde sammen med shippingindustrien for at begrænse de økonomiske konsekvenserne.

Med de nye svovlregler kan rederne vælge enten at skifte til dyrere brændstof med lavere svovlindhold eller installere såkaldte scrubbere, der holder skibenes udstødning under den lovlige grænse.

 

 

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Nu er det produkttankrederier som Torm, Norden og Odfjells tur til at holde indtjeningsfest. Maersks topchef, Søren Skou, må derimod forsvare rederiets lave skattebetaling, mens DFDS er lun på flere opkøb i logistik og har pengene til det.

Læs også

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs