Nyt kontraktboom kan forstærke shippingkrisen

Lave priser og attraktive finansieringstilbud fra skibsværfter kan udløse kontraktboom, der vil forstærke krisen.

Et nyt byggeboom af tonnage i 2012 truer med at forværre den i forvejen dybe, internationale shippingkrise præget af lave rater, overkapacitet og historisk høje bunkerpriser, advarer Danmarks Skibskredit i et endnu ikke offentliggjort notat. Mange skibsværfter lider under krisen, og mange vil i år forsøge at sælge nye skibe til redere.

Salgsfremstød

"Vi forventer klart at se mange skibsværfter lave salgsfremstød i 2012 for at få nye ordrer. Værfterne vil tilbyde skibe til lavere priser og med lavere brændstofforbrug. I nogle tilfælde endda med attraktive finansieringsvilkår. Ejerne ved, at der er en risiko for overkapacitet, men de vil være fristet til at bestille alligevel. Lavere priser og lavere brændstofforbrug vil overbevise mange om, at de har gjort en god forretning. Men hvornår kan man se, om en forretning er god eller ej? På tidspunktet for kontrahering af skibet, eller når skibet skal sælges," lyder det retorisk i notatet Generel Review and Outlook, March 2012.

Mindre tab end konkurrenten?

Ifølge Danmarks Skibskredit er det ikke noget holdbart argument for en reder i forbindelse med en ny ordre, at vedkommende taber mindre end konkurrenterne:

"Vi frygter, at et nyt kontraktboom vil skade både fragtrater og værdien af aktiver på mellemlang sigt, som vil gøre det stærkt problematisk at få forrentet investeringen for slet ikke at tale om mange af de mere kreditsvage skibsrederes evne til at servicere deres gæld. Vi kan imidlertid tage fejl. I så fald er der stærke argumenter i forbindelse med lavere brændstofforbrug, der kan retfærdiggøre en investering og fremtvinge den for nye kontrahenter nødvendige tidlig skrotning af eksisterende skibe.

Værftsindustri lukker ned

Nye ordrer vil blive indgået i indeværende år og i 2013. Men Danmarks Skibskredit forventer, at omkring 20 procent af værftsindustriens nuværende kapacitet vil blive lukket ned inden for de næste tre år. Primært blandt de knap så sofistiskerede kinesiske værfter.

         

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også