ShippingWatch

Nye miljøkrav giver klemt rederibranche store udfordringer

Mens alverdens rederier fortsat kæmper med rekordlave fragtrater ,vil nye miljøkrav om kort tid stille yderligere krav.

Mens både rederier inden for container- og tankfart samt i særdeleshed tørlast i skrivende stund slås med uholdbart lave rater, kan samtlige rederier nu i værste fald også se frem til en betydelig miljøregning.

Eksperter har således konkluderet, at de store fragtskibe, der sejler varer rundt mellem de forskellige verdensdele samtidig er skyld i, at økosystemerne i de enkelte havne og farvande bliver ødelagt. Alle større fragtskibe tager således det såkaldte ballastvand ind, når de sejler ud af en havn for dermed at sikre, at skibet ligger sejler mere stabilt, efter det er blevet lastet med varer.

Det vand bliver senere lukket ud i andre havne og farvande mange tusind kilometer væk og dermed bliver alger, fiskelarver og andre organismer ført med til et miljø, som er langt fra deres eget.

Derfor har Danmarks Rederiforening indgået et partnerskab med By- og Landskabsstyrelsen og Søfartsstyrelsen om IMO's Ballastvandkonvention, der skal sikre, at alle skibe fra og med 2016 renser det vand, de leder ud.

Problemet er blot, at udgiften til at erhverve den krævede teknologi kan ende med at blive en kæmpe økonomisk bet for de danske rederier med mastodonter som A.P. Møller - Mærsk, Norden, Clipper og Lauritzen i spidsen.

Afstandene spiller ind

Allerede abonnent? Log ind.

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra ShippingWatch

To flydende gasterminaler rykker til Europa

Europa kan se frem til at modtage to flydende terminaler til import af LNG i de kommende måneder for at erstatte gas fra Rusland. Blandt andet vil Golar LNG omdanne et LNG-tankskib til en terminal.

Læs også

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs