Nye miljøkrav giver klemt rederibranche store udfordringer

Mens alverdens rederier fortsat kæmper med rekordlave fragtrater ,vil nye miljøkrav om kort tid stille yderligere krav.
AF MORTEN JOHNSEN, morten.johnsen@jp.dk

Mens både rederier inden for container- og tankfart samt i særdeleshed tørlast i skrivende stund slås med uholdbart lave rater, kan samtlige rederier nu i værste fald også se frem til en betydelig miljøregning.

Eksperter har således konkluderet, at de store fragtskibe, der sejler varer rundt mellem de forskellige verdensdele samtidig er skyld i, at økosystemerne i de enkelte havne og farvande bliver ødelagt. Alle større fragtskibe tager således det såkaldte ballastvand ind, når de sejler ud af en havn for dermed at sikre, at skibet ligger sejler mere stabilt, efter det er blevet lastet med varer.

Det vand bliver senere lukket ud i andre havne og farvande mange tusind kilometer væk og dermed bliver alger, fiskelarver og andre organismer ført med til et miljø, som er langt fra deres eget.

Derfor har Danmarks Rederiforening indgået et partnerskab med By- og Landskabsstyrelsen og Søfartsstyrelsen om IMO's Ballastvandkonvention, der skal sikre, at alle skibe fra og med 2016 renser det vand, de leder ud.

Problemet er blot, at udgiften til at erhverve den krævede teknologi kan ende med at blive en kæmpe økonomisk bet for de danske rederier med mastodonter som A.P. Møller - Mærsk, Norden, Clipper og Lauritzen i spidsen.

Allerede abonnent?Log ind her

Læs hele artiklen

Få adgang i 7 dage for 0 kr. Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

Med din prøveperiode får du:

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
  • Skal indeholde mindst 8 tegn samt tre af disse: Store bogstaver, små bogstaver, tal, symboler
    Skal indeholde mindst 2 tegn
    Skal indeholde mindst 2 tegn

    Få fuld adgang til dig og dine kollegaer

    Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

    Del artikel

    Tilmeld dig vores nyhedsbrev

    Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

    Nyhedsbrevsvilkår

    Forsiden lige nu

    Læs også