Nye miljøkrav giver klemt rederibranche store udfordringer
Mens både rederier inden for container- og tankfart samt i særdeleshed tørlast i skrivende stund slås med uholdbart lave rater, kan samtlige rederier nu i værste fald også se frem til en betydelig miljøregning.
Eksperter har således konkluderet, at de store fragtskibe, der sejler varer rundt mellem de forskellige verdensdele samtidig er skyld i, at økosystemerne i de enkelte havne og farvande bliver ødelagt. Alle større fragtskibe tager således det såkaldte ballastvand ind, når de sejler ud af en havn for dermed at sikre, at skibet ligger sejler mere stabilt, efter det er blevet lastet med varer.
Det vand bliver senere lukket ud i andre havne og farvande mange tusind kilometer væk og dermed bliver alger, fiskelarver og andre organismer ført med til et miljø, som er langt fra deres eget.
Derfor har Danmarks Rederiforening indgået et partnerskab med By- og Landskabsstyrelsen og Søfartsstyrelsen om IMO's Ballastvandkonvention, der skal sikre, at alle skibe fra og med 2016 renser det vand, de leder ud.
Problemet er blot, at udgiften til at erhverve den krævede teknologi kan ende med at blive en kæmpe økonomisk bet for de danske rederier med mastodonter som A.P. Møller - Mærsk, Norden, Clipper og Lauritzen i spidsen.
Læs hele artiklen
Få adgang i 7 dage for 0 kr. Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.