ShippingWatch

Forvandling på vej i Maersk Line

Containerrederiet Maersk Line er pisket til at få genskabt indtjeningen efter milliardtab i de foregående kvartaler. Derfor sætter rederiet nu investeringerne i bero, skibene skal sejle endnu langsommere for at spare brændstof, og man reducerer kapaciteten for at få priserne op.

Syv uger efter sin tiltrædelse som adm. direktør i Maersk Line forsøger Søren Skou nu at lede efter den formel, der skal fjerne minusserne i containerrederiets samlede regnestykke.

Den taløvelse er ikke nem i og med, at selskabet netop har forladt sit ringeste kvartal nogensinde og tillige ser vanskelige år forude i en industri, som Søren Skou karakteriserer som grundlæggende usund på nuværende tidspunkt, da afkastet i branchen i de senere år ikke engang er i stand til at distancere eksempelvis statsobligationer, hvilket slet ikke afspejler den risiko, som industrien tager med sine tunge investeringer.

Det tvinger den nye ledelse til handling, og Maersk Line skruer nu på de mest oplagte knapper og overvejer alle tænkelige knapper, hvor det sidste værktøj er at lægge skibe op.

Blivende forandring

Allerede abonnent? Log ind.

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Nu er det produkttankrederier som Torm, Norden og Odfjells tur til at holde indtjeningsfest. Maersks topchef, Søren Skou, må derimod forsvare rederiets lave skattebetaling, mens DFDS er lun på flere opkøb i logistik og har pengene til det.

Læs også

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs