Forvandling på vej i Maersk Line

Containerrederiet Maersk Line er pisket til at få genskabt indtjeningen efter milliardtab i de foregående kvartaler. Derfor sætter rederiet nu investeringerne i bero, skibene skal sejle endnu langsommere for at spare brændstof, og man reducerer kapaciteten for at få priserne op.
AF JACOB BREJNEBØL KNUDSEN, jakn@jp.dk

Syv uger efter sin tiltrædelse som adm. direktør i Maersk Line forsøger Søren Skou nu at lede efter den formel, der skal fjerne minusserne i containerrederiets samlede regnestykke.

Den taløvelse er ikke nem i og med, at selskabet netop har forladt sit ringeste kvartal nogensinde og tillige ser vanskelige år forude i en industri, som Søren Skou karakteriserer som grundlæggende usund på nuværende tidspunkt, da afkastet i branchen i de senere år ikke engang er i stand til at distancere eksempelvis statsobligationer, hvilket slet ikke afspejler den risiko, som industrien tager med sine tunge investeringer.

Det tvinger den nye ledelse til handling, og Maersk Line skruer nu på de mest oplagte knapper og overvejer alle tænkelige knapper, hvor det sidste værktøj er at lægge skibe op.

Allerede abonnent?Log ind her

Læs hele artiklen

Få adgang i 7 dage for 0 kr. Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

Med din prøveperiode får du:

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
  • Skal indeholde mindst 8 tegn samt tre af disse: Store bogstaver, små bogstaver, tal, symboler
    Skal indeholde mindst 2 tegn
    Skal indeholde mindst 2 tegn

    Få fuld adgang til dig og dine kollegaer

    Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

    Del artikel

    Tilmeld dig vores nyhedsbrev

    Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

    Nyhedsbrevsvilkår

    Forsiden lige nu

    Læs også