ShippingWatch

Kovending i Maersk efter brutal nedtur

Efter det dårligste kvartal nogensinde i containerrederiet Maersk Lines historie ændrer selskabet sin strategi markant. Ifølge eksperter kan det betydelige strategiskifte ende med at give bagslag.

Efter at have sat gang i en aggressiv priskrig gennem det seneste år i forsøget på at udmanøvrere konkurrenterne ændrer Maersk Line nu sin strategi.

Skiftet sker kun kort tid efter, at direktør Eivind Kolding har forladt rederiet til fordel for et job som ordførende direktør i Danske Bank, hvor netop Mærsk forsat sidder med over 20 pct. af stemmerne.

På vegne af den sygemeldte topchef, Nils Smedegaard Andersen, gjorde finansdirektør Trond Westlie ved fremlæggelsen af 2011-regnskabet en dyd ud af at nedtone strategiskiftet, som dog betegnes som en markant vending både af analytikere og folk i containerindustrien.

Faktum er, at Maersk Line gennem godt et år har kæmpet for at presse mindre solide konkurrenter ud af det stærkt fragmenterede containermarked blandt andet via den daglige rute mellem Europa og Asien, der blev lanceret under navnet ”Daily Maersk”.

Maersks aggressive fremfærd fik imidlertid flere af de værste konkurrenter, herunder italienske MSC og franske CMA CGM, til at indgå en opsigtsvækkende alliance som et modsvar til Maersks offensiv, og det markante forsøg på at presse andre spillere ud endte med at give Maersk Line et tab på hele 3,6 mia. kr. Det dårligste kvartal i rederiets historie og samtidig et underskud, der langt fra er gået ubemærket hen hos topchef Nils Smedegaard Andersen. Han har gennem det seneste år ved flere lejligheder internt adresseret de udfordringer, som Maersk Line kæmpede med.

Den nye Maersk Line-topchef, Søren Skou, var da også hurtigt klar med udmeldinger om, at man nu i stedet ville lægge skibe op og hæve raterne, hvilket fra flere sider ses som en klar afstandtagen til den forrige strategi.

»Sejret ad helvede til«

Allerede abonnent? Log ind.

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra ShippingWatch

Lavere spotrater afspejles på BW LPG's bundlinje

BW LPG’s nettoindkomst fra spotsejladser gik ned med 16 pct. i første kvartal i forhold til sidste år. Selskabet lander dog et overskud og udbetaler udbytte til aktionærerne, viser kvartalsrapporten.

Læs også

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs