Køen af skibe ved Panamakanalen bliver langsomt mindre og mindre

Situationen ved Panamakanalen ser fortsat ud til at gå den rigtige vej, men mange skiber venter fortsat i kø. 
Siden efteråret har antallet af ventende skibe ved Panamakanalen været høj, hvilket har skabt problemer for både rederier og logistikselskaber. | Foto: Stringer
Siden efteråret har antallet af ventende skibe ved Panamakanalen været høj, hvilket har skabt problemer for både rederier og logistikselskaber. | Foto: Stringer

21. december ligger 70 skibe i kø og venter på tilladelse til at passere kanalen. 

Det viser en trafik-update fra kanalagenten Leth Agencies Panama, som overvåger trafikken igennem den tørkeramte kanal.

De seneste ti dage har køen af skibe, der venter på at sejle igennem Panamakanalen, været på mellem ca. 50 og ca. 70.

Kanalmyndigheden ACP oplyste i starten af december, at man fra midten af januar vil lade flere skibe sejle igennem - 24 skibe om dagen - da der er faldet mere regn end ventet. Men antallet skal sættes betydeligt op, hvis køen en gang for alle skal bringes i bund. 

I efteråret var området omkring Panamakanalen udsat for ekstrem tørke, hvilket fik vandstanden i Gatunsøen, som forsyner Panamakanalens sluser med vand, til at falde drastisk. Det førte til flere restriktioner på antallet af daglige transitter igennem det travle stræde. 

Det gjorde, at køen af ventende skibe steg voldsomt i løbet af november. 28. november lå 126 skibe således i kø, men siden da har antallet af ventende skibe været faldende. 

Panamakanalens lange ventetider og køer af skibe har skabt problemer for nogle af verdens største logistikselskaber, som booker plads på rederiernes containerskibe for deres kunder. Det meddelte repræsentanter fra Kuehne+Nagel, DHL og Flexport til ShippingWatch, 

I starten af december forventede de store logistikselskaber, at det kunne skabe forsinkelser langt ind i det næste år. 

Panamakanalen er en central handelsvej for søtransport af både containere, tørlast og tankprodukter, da kanalen er en effektiv genvej mellem Atlanterhavet og Stillehavet.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også