Shippingselskaber er skudt op på børsen på udsigt til højere fragtpriser

Rederiernes beslutning om at sejle udenom Afrika for at undgå angreb ved Suez-kanalen smitter af på aktiekurserne 
Houthiernes angreb startede den 20. november i år, hvor militsen angreb og boardede skibet The Galaxy Leader. | Foto: Houthi Military Media/Reuters/Ritzau Scanpix
Houthiernes angreb startede den 20. november i år, hvor militsen angreb og boardede skibet The Galaxy Leader. | Foto: Houthi Military Media/Reuters/Ritzau Scanpix

Siden Houthierne for alvor intensiverede sine angreb på skibe i Det Røde Hav er aktiekurserne for de børsnoterede rederier, der transporterer alt fra industrivarer, olie og råvarer steget drastisk. 

Ifølge Bloomberg er den samlede markedsværdi steget med 22 mia. dollar, cirka 150 mia. kr., siden den 12. december, hvor konflikten i området eskalerede. 

De seneste uger har flere end 20 angreb med droner og missiler været målrettet skibe ved Det Røde Hav, og det har på kort tid skabt store problemer for i første omgang den globale søtransport af containere.

Bloomberg skriver ligeledes, at det har ført til, at den samlede markedsværdi af virksomhederne i Solactive Global Shipping Index steg onsdag til omtrent 190 mia. dollars. Blot en uge tidligere værdien nede på 166,2 mia. dollars.

Skibe fra rederier som Mærsk, Hapag-Lloyd, Uni-Tankers og andre er blevet angrebet eller forsøgt angrebet. 

Det har medført, at flere rederier har valgt at sende skibe, der er på vej fra Asien mod Europa, på en længere omvej end via Det Røde Hav og Suezkanalen. 

Skibe fra Mærsk, MSC, CMA CGM og flere andre er i stedet beordret til at sejle syd om Afrika, hvilket gør turerne cirka 4.000 sømil længere. Det svarer til 7.300 kilometer.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også