Ugens bedste historier på ShippingWatch

Den danske regering arbejder på at mindske truslen mod skibe i Det Røde Hav. En række martime topchefer kræver afslutning på fossile nybygninger. Her er ugens vigtigste historier på ShippingWatch.
I år har forventningerne til årets møde været høje, da planerne for at indfri Parisaftalen skulle lægges. Her ses topchefer fra MSC, Mærsk, CMA CGM, Hapag-Lloyd og Wallenius Willhelmsen, der har krævet slutdato for fossile nybygninger. | Foto: Pr/mærsk.
I år har forventningerne til årets møde været høje, da planerne for at indfri Parisaftalen skulle lægges. Her ses topchefer fra MSC, Mærsk, CMA CGM, Hapag-Lloyd og Wallenius Willhelmsen, der har krævet slutdato for fossile nybygninger. | Foto: Pr/mærsk.

Den forgangne uge i shippingindustrien har budt på både store og større historier, nogle er endda blevet omtalt som historiske.

I denne uge blev verdens ledere nemlig, med et døgns forsinkelse, enige om en klimaaftale. Og klimatopmødet har også budt på væsentlige nedslagspunkter for shippingbranchen.

Blandt andet gik topcheferne fra MSC, Mærsk, CMA CGM, Hapag-Lloyd og Wallenius Willhelmsen ud tidligt på klimakonferencen med et krav om, at FN’s søfartsorganisation, IMO, sætter en slutdato for nybygninger, der udelukkende sejler på fossile brændstoffer.

Rederi-kæmper vil have slutdato for nybygninger drevet af fossilt brændstof

Rederierne kaldte det i en pressemeddelelse for den ”eneste realistiske måde”, at nå IMO’s reduktionsmål.

Overblik: Her er de vigtigste maritime nedslag fra klimatopmødet

Knap 40 pct. af den globale containerflåde bliver påvirket af nye klimakrav

Missilregn i Det Røde Hav

I denne uge blev flere handelsskibe også fanget i den politiske konflikt, som pågår omkring Adénbugten og Det Røde Hav.

Torsdag ved middagstid blev Mærsks skib, Maersk Gibraltar forsøgt angrebet med et missil, der dog ikke har ramt skibet.

Mærsk-skib angrebet nær Det Røde Hav

Skibet på billedet har ikke noget at gøre med angrebet i Det Røde Hav. | Foto: Jon Nazca/Reuters/Ritzau Scanpix
Skibet på billedet har ikke noget at gøre med angrebet i Det Røde Hav. | Foto: Jon Nazca/Reuters/Ritzau Scanpix

Dagen efter, fredag, bekræftede kilder over for ShippingWatch, at Hapag-Lloyds skib, Al Jasrah, stod i brand efter et angreb i området.

Stort containerskib fra Hapag-Lloyd brænder efter missilangreb

Begge rederier understregede, at ingen af besætningerne blev sårede.

Houthi-oprørere i Yemen tog kort efter hændelsen med Mærsk-skibet ansvar for angrebet. Houthi-oprørerne, som har forbindelse til Iran har tidligere meldt ud, at samtlige handelsskibe i Det Røde Hav er mulige mål.

Det fik både ECSA, ICS og Danske Rederier til fredag at kræve, at der etableres en øget beskyttelse af de fragtskibe, der sejler i Det Røde Hav.

Regeringen arbejder på at mindske truslen mod skibe i Det Røde Hav

Lars Jensen: Stor sandsynlighed for at rederier vil sende skibe syd om Afrika

Tørlastens største spiller

Det var også i denne uge, at de to store tørlastspillere Star Bulk og Eagle bulk meldte ud, at de i begyndelsen af det nye år fusionerer.

En fusion der kommer til at placere den nye virksomhed, som vil gå under navnet Star Bulk Carriers Corp., som fremtidens største børsnoterede tørlastrederi.

Star Bulk og Eagle Bulk fusionerer og skaber storspiller i tørlast

Grækeren Petros Pappas har siden 2014 været topchef i Star Bulk. | Foto: Marine Money / 25th Anniversary Marine Money Greek Ship Finance Forum
Grækeren Petros Pappas har siden 2014 været topchef i Star Bulk. | Foto: Marine Money / 25th Anniversary Marine Money Greek Ship Finance Forum

Og noget kunne tyde på, at konsolideringen ikke bliver den sidste:

”Vi udelukker ikke fusioner med selskaber, der administrerer større skibe i fremtiden,” sagde adm. direktør i Star Bulk Petros Pappas mandag på et investorkald efter udmeldingen om fusionen med Eagle Bulk.

”Hvis vi på et tidspunkt finder ud af, at et selskab har capes eller panamaxer, kan vi også fusionere med dem. Men vi mente, at denne fusion var et vigtigt skridt for os, fordi størrelsen betyder noget,” lød det fra direktøren.

Star Bulks topchef åbner døren på klem for flere opkøb efter storfusion

Star Bulk spenderer 380 mio. dollar på at skrumpe storaktionær

Læs også:

DFDS vil bygge grønne færger for milliarder frem mod 2030

Topchef: Shipmanagement ræser mode bunden på de ansattes bekostning

Mærsk-chef for Nordeuropa forlader sin stilling

Scorpio sletter gæld ved at købe 13 tankskibe tilbage

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også