Ugens bedste historier på ShippingWatch
Den forgangne uge i shippingindustrien har budt på både store og større historier, nogle er endda blevet omtalt som historiske.
I denne uge blev verdens ledere nemlig, med et døgns forsinkelse, enige om en klimaaftale. Og klimatopmødet har også budt på væsentlige nedslagspunkter for shippingbranchen.
Blandt andet gik topcheferne fra MSC, Mærsk, CMA CGM, Hapag-Lloyd og Wallenius Willhelmsen ud tidligt på klimakonferencen med et krav om, at FN’s søfartsorganisation, IMO, sætter en slutdato for nybygninger, der udelukkende sejler på fossile brændstoffer.
Rederi-kæmper vil have slutdato for nybygninger drevet af fossilt brændstof
Rederierne kaldte det i en pressemeddelelse for den ”eneste realistiske måde”, at nå IMO’s reduktionsmål.
Overblik: Her er de vigtigste maritime nedslag fra klimatopmødet
Knap 40 pct. af den globale containerflåde bliver påvirket af nye klimakrav
Missilregn i Det Røde Hav
I denne uge blev flere handelsskibe også fanget i den politiske konflikt, som pågår omkring Adénbugten og Det Røde Hav.
Torsdag ved middagstid blev Mærsks skib, Maersk Gibraltar forsøgt angrebet med et missil, der dog ikke har ramt skibet.
Mærsk-skib angrebet nær Det Røde Hav
Dagen efter, fredag, bekræftede kilder over for ShippingWatch, at Hapag-Lloyds skib, Al Jasrah, stod i brand efter et angreb i området.
Stort containerskib fra Hapag-Lloyd brænder efter missilangreb
Begge rederier understregede, at ingen af besætningerne blev sårede.
Houthi-oprørere i Yemen tog kort efter hændelsen med Mærsk-skibet ansvar for angrebet. Houthi-oprørerne, som har forbindelse til Iran har tidligere meldt ud, at samtlige handelsskibe i Det Røde Hav er mulige mål.
Det fik både ECSA, ICS og Danske Rederier til fredag at kræve, at der etableres en øget beskyttelse af de fragtskibe, der sejler i Det Røde Hav.
Regeringen arbejder på at mindske truslen mod skibe i Det Røde Hav
Lars Jensen: Stor sandsynlighed for at rederier vil sende skibe syd om Afrika
Tørlastens største spiller
Det var også i denne uge, at de to store tørlastspillere Star Bulk og Eagle bulk meldte ud, at de i begyndelsen af det nye år fusionerer.
En fusion der kommer til at placere den nye virksomhed, som vil gå under navnet Star Bulk Carriers Corp., som fremtidens største børsnoterede tørlastrederi.
Star Bulk og Eagle Bulk fusionerer og skaber storspiller i tørlast
Og noget kunne tyde på, at konsolideringen ikke bliver den sidste:
”Vi udelukker ikke fusioner med selskaber, der administrerer større skibe i fremtiden,” sagde adm. direktør i Star Bulk Petros Pappas mandag på et investorkald efter udmeldingen om fusionen med Eagle Bulk.
”Hvis vi på et tidspunkt finder ud af, at et selskab har capes eller panamaxer, kan vi også fusionere med dem. Men vi mente, at denne fusion var et vigtigt skridt for os, fordi størrelsen betyder noget,” lød det fra direktøren.
Star Bulks topchef åbner døren på klem for flere opkøb efter storfusion
Star Bulk spenderer 380 mio. dollar på at skrumpe storaktionær
Læs også:
DFDS vil bygge grønne færger for milliarder frem mod 2030
Topchef: Shipmanagement ræser mode bunden på de ansattes bekostning