Danske rederier har betalt mindre end én pct. i skat siden 2014

Ud af en samlet indtjening på mere end 472 mia. kroner har rederierne betalt tæt på fire mia. i skat, viser tal fra Skattestyrelsen
Danske rederier som Mærsk og DFDS nyder godt af flere skattefordele, som ikke gælder for det brede erhvervsliv. | Foto: John Sibley/Reuters/Ritzau Scanpix
Danske rederier som Mærsk og DFDS nyder godt af flere skattefordele, som ikke gælder for det brede erhvervsliv. | Foto: John Sibley/Reuters/Ritzau Scanpix

De danske rederier har blot betalt an brøkdel i skat af deres indtjening siden 2014.

I alt har rederierne tjent 472,1 mia. kroner i de seneste ni år frem til 2022, og heraf er 3,72 mia. kroner røget i statskassen i skattebetalinger, viser nye tal i et høringssvar fra Skattestyrelsen. Det skriver branchemediet Søfart.

Det svarer til 0,8 pct. af rederiernes samlede indtjening i perioden.

Rederierne har betalt 2,2 mia. kr. i almindelig selskabsskat, mens resten er betalt under den særligt gunstige tonnageskat, der skal sørge for at rederierne kan konkurrere internationalt med skibe under andre skatteregimer.

Der har været stigende fokus på rederiernes særlige skatteforhold i de seneste par år, hvor især de ekstraordinært store overskud under coronakrisen fik mange til at påpege, at det danske samfund gik glip af mange mia. kroner, der ville være strømmet ind fra rederierne, hvis de var underlagt almindelige skattevilkår.

Samtidig peger flere på, at rederiernes enorme indtjening og lave skattebetalinger giver dem en konkurrencemæssig fordel i forhold til bl.a. logistikselskaber, der betaler almindelig selskabsskat.

Det er især blevet et emne, efterhånden som rederierne tager skridt ind på logistikmarkedet frem for udelukke at fokusere på skibsdrift.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også