Danske rederier kravler op på liste over grønne og ansvarlige selskaber
Tre store danske rederier har været i stand til at forbedre deres karakter i den seneste ESG100-rapport, der udarbejdes af rådgivnings- og analysehuset Position Green
Rapporten gennemgår ESG-rapporteringen – som dækker miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige forhold – fra de 300 største børsnoterede selskaber i Danmark, Norge og Sverige og giver selskaberne karakter på en skala fra A+ til F.
Blandt de danske rederier og transportselskaber får DSV med en A-rating nu selskab af Mærsk, der er kravlet op fra en A- rating sidste år.
Højdespringeren er dog DFDS, der går fra D sidste år til en B+ rating i den seneste opgørelse.
De danske selskaber ligger generelt lidt højere rangeret end deres norske kolleger, hvor bilrederiet Höegh Autoliners og Subsea 7 lander en A-rating i opgørelsen. Top fem her rundes af med Flex LNG med B og BW LPG og Stolt Nielsen, der begge får C.
De forbedrede karakterer for rederierne afspejler til en vis grad det tiltagende fokus på selskabernes arbejde med klimavenlige løsninger og drift.
Shipping er en af de mest forurenende industrier og står rundt regnet for omkring tre pct. af den globale udledning af drivhusgasser.
Mærsks har en ambition om at blive klimaneutral i 2040, mens DSV har et todelt mål.
Logistikselskabet vil reducere sin udledning med 40 pct. i 2030 for sine egne direkte og indirekte udledninger – såkaldt scope 1 og scope 2. For scope 3, der dækker udledninger fra hele værdikæden, herunder leverandører, er målet en reduktion på 30 pct. i 2030 målt mod niveauet fra 2019.