Fragtskib har betalt 16 mio. kr. for at hoppe foran i køen til Panamakanalen

De mange skibe, som venter på at komme igennem handelsstrædet, betaler ifølge et rederi store summer for at undgå lange ventetider.
”Man kan springe køen over, men det er enormt dyrt,” sagde adm. direktør i gasrederiet Avance Gas under en pressekonference om seneste regnskab. | Foto: Luis Acosta/AFP/Ritzau Scanpix
”Man kan springe køen over, men det er enormt dyrt,” sagde adm. direktør i gasrederiet Avance Gas under en pressekonference om seneste regnskab. | Foto: Luis Acosta/AFP/Ritzau Scanpix

Rederier betaler op til 2,4 mio. dollar, ca. 16,5 mio. kr., for at få et skib foran i køen til at passere den tørkeramte Panamakanal, som i øjeblikket udgør en stor trafikprop for handelsskibe.

Det skriver finansmediet Bloomberg. 

Den høje transitsum blev for nyligt betalt af et unavngivent skib i tillæg til den sædvanlige afgift på 400.000 dollar svarende til 2,7 mio. kr. 

Det oplyste gasrederiet Avance Gas ifølge mediet i forbindelse med sit seneste kvartalsregnskab.

”Man kan springe køen over, men det er enormt dyrt,” sagde adm. direktør Øystein Kalleklev under en pressekonference om regnskabet. 

”Det er steget hurtigt. Når man lægger det almindelige gebyr oveni, kommer man tæt på 3 mio. dollar for at få sine skibe igennem,” sagde han ifølge Bloomberg.

Det er rederierne selv, der byder på en plads længere fremme i køen, som bliver udbudt på auktion af Panamakanalens myndighed, Panama Canal Authority. 

Myndigheden oplyste i en mail torsdag ifølge Bloomberg, at auktionspriserne ikke er nået op i et nyt højt niveau i år, uden dog at gå nærmere i detaljer. 

Ifølge kanalmyndigheden bliver de højeste bud typisk afgivet af rederier, som transporterer flydende naturgas eller petroleumsgas. Det flugter med oplysninger fra shippingorganisationen Bimco, som vurderer, at det ikke er containerskibe men derimod tank- og tørlastskibe, der dominerer køen.

”Indtil videre har containerskibe ikke oplevet de store forsinkelser. Containerskibenes sejlruter er ofte planlagt flere måneder i forvejen, og linje operatørerne kan derfor gøre brug af kanalens pre-booking system,” udtalte Niels Rasmussen, chefshippinganalytiker fra Bimco i en kommentar til ShippingWatch torsdag.

Køen af fragtskibe ved begge ender af kanalen begyndte at vokse omkring juni, da Panamakanalen indførte restriktioner for de skibe, der vil igennem. 

Bl.a. blev antallet af skibe, som kan passere dagligt, sat ned, og skibene måtte ikke stikke så dybt som ellers. Det skyldes, at den sø, som forsyner kanalens sluser med vand, er ramt af tørke og lav vandstand. 

For nyligt oplyste Panamakanalens myndighed, at man vil holde fast i restriktionerne i i hvert fald ti måneder endnu.

Fredag er der ifølge Panamakanalens myndighed 118 skibe i kø. 50 af dem har booket passagen på forhånd, mens 68 er kommet uanmeldt. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også