Sidste uges vigtigste historier: Havneaftale, klimaskat og storfusion i havvind
Havnearbejdere får stort lønhop i ny aftale
Efter mere end et års intense forhandlingerne lykkedes det endelig for havnearbejderne og deres arbejdsgivere i de store shippingkoncerner at blive enig om en ny overenskomst for havnene på USA’s vestkyst.
Aftalen kom efter, at præsident Joe Biden bad sin beskæftigelsesminister Julie Su om gå i dialog med parterne.
Den nye overenskomst giver ifølge Wall Street Journal de ansatte et stort lønhop og et engangsbeløb i form af en såkaldt heltebonus som tak for deres indsats under pandemien.
Den betyder samtidig, at risikoen for en arbejdskonflikt, som ville have lammet containertrafikken i Los Angeles og Long Beach nu er afværget.
- Havnearbejdere og terminalselskaber lander aftale på USA’s vestkyst
- Medie: Havnearbejdere får lønstigning på 32 pct. med ny aftale i USA
- Havneaftale efterlader stadig USA’s vestkyst med en stor udfordring
- 40 pct. af al last til USA kan blive berørt af arbejdskonflikt
- Minister træder til for at undgå konflikt i havne på USA’s vestkyst
Vindrederier skabe ny storspiller med fusion
De to rederier Cadeler og Eneti vil fusionere og skabe en ny og dominerende aktør på markedet for opsætning af vindmøller på havet.
Hvis aktionærerne siger ja, så får det sammenlagte selskab den største flåde af vindinstallationsskibe.
Den nye virksomhed fortsætter under Cadeler-navnet med danske Mikkel Gleerup som topchef og hovedkvarter i Ørestaden i København.
Den tidligere miljøminister Connie Hedegaard træder desuden ud af bestyrelsen i Cadeler, som børsnoteret i Oslo.
- Mikkel Gleerup rakte ud efter Eneti for at skabe storspiller i havvind
- Vindrederier kan lægge stor afstand til rivalerne med ny fusion
- Storinvestor ser positivt på fusion mellem Cadeler og Eneti
- Cadeler og Eneti vil fusionere og skabe ny offshore-gigant
Frankrig presser på for CO2-skat for skibe
Frankrig og landets præsident Emmanuel Marcon presser på for, at der bliver vedtaget en klimaskat på skibe allerede på det næste maritime miljømøde i FN om få uger.
Danmark og en stribe andre lande bakker om forslaget, som vil betyde, at skibe skal betale for deres udledning af CO2. Det danske rederi Mærsk har i flere år også slået på tromme for en afgift.
Erhvervsminister Morten Bødskov roser Frankrig for at samle koalition forud for det vigtige møde i IMO’s klimakomite i begyndelsen af juli, hvor de globale miljømål for skibsfarten skal revideres.
- Frankrig vil kæmpe for klimaskat på skibsfarten med støtte fra Danmark
- Morten Bødskov byder fransk pres for klimaskat på skibe velkommen
- Nyt skub for klimaskat vækker glæde hos store shippingforbund
- Topchef om opfordring fra IMO’s miljøchef: ”Jeg bliver næsten provokeret”
Endnu en krænkelsessag på et skib kommer frem
ShippingWatch kunne torsdag fortælle, at det tyske storrederi Hapag-Lloyd har fyret en medarbejder, efter at han angiveligt voldtog en kvindelig søfarende på et tysk containerskib.
Sagen er den seneste i en lang række af alvorlige episoder med krænkelser ombord på handelsskibe.
- Hapag-Lloyd fyrer medarbejder efter voldtægtssag på tysk containerskib
- Flere søfolk oplever overgreb, mobning og diskrimination
Læs også...
- Mærsk skifter leverandør af grønt brændstof til prestigeskib
- Mærsk-profil rykker ind i bestyrelsen hos DI Transport
- Uni-Tankers lander det største overskud i 28 år: ”Det er næsten et mirakel”
- Søren Skou lander første bestyrelsespost efter afsked med Mærsk
- Shippingselskab med dansk ejer ramt af russisk missilangreb i Odesa
- APM Terminals sendte cheferne ud i felten – og ulykkerne forsvandt