Straffesag mod overfaldsmand på Maersk-skib trækker ud

Anklagemyndighed har efter 13 måneder endnu ikke besluttet, om der skal rejses tiltale mod en tidligere Maersk-overordnet, der overfaldt Hope Hicks i 2019. ”Jeg bliver syg ved tanken”, siger hun
Foto: Maritime Legal Solutions
Foto: Maritime Legal Solutions

Efterforskerne hos den amerikanske kystvagt var ikke tvivl. Overfaldet på den tidligere skibskadet Hope Hicks på Maersk-skibet Alliance Fairfax i 2019 var så alvorligt, at der kunne være grundlag for en straffesag. 

Derfor oversendte US Coast Guard Investigative Service den 1. februar 2022 sagen til anklagemyndigheden hos US Attorney’s Office, Middle District of Jacksonville i Florida.

Men 13 måneder senere har anklageyndigheden stadig ikke besluttet, om der skal rejses tiltale eller ej mod en tidligere Maersk-overordnet, der overfaldt Hope Hicks i 2019 og voldtog hende.

”Så vidt vi ved, bliver sagen stadig evalueret af den amerikanske anklagemyndighed. De har evalueret sagen i mere end et år. Forsinkelsen og manglen på kommunikation fra DOJ (anklagemyndigheden, red.) til offeret er latterlig,” siger advokat J. Ryan Melogy fra det New York-baserede advokatkontor Maritime Legal Solutions i en mail til ShippingWatch.

”Jeg føler, at anklagemyndighedens beslutningsproces i DOJ er blevet politiseret.”

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra den amerikanske distriktsanklager i Florida til status i kriminalsagen.

”Jeg bliver syg ved tanken om, at at han (overfaldsmanden, red.) stadig er fri til at skade andre,” siger Hope Hicks i et skriftligt svar, som er formidlet til ShippingWatch via hendes advokat Melogy.

”Men desværre er jeg slet ikke overrasket. Krænkere er aldrig blevet holdt ansvarlige i denne industri.”

Blev overfaldet under uddannelse på Maersk-skib

Hope Hicks blev overfaldet for fire år siden på Maersk-skibet Alliance Fairfax, da hun som skibskadet var igang med en uddannelse på skibet.

Hope Hicks fortalte i 2021 i et anonymt blogindlæg om sagen, og at hun var blevet overfaldet af en over 40 år ældre overordnet ombord på Alliance Fairfax. 

I juni sidste år sagsøgte Hope Hicks og en anden unavngiven, kvindelig skibskadet, der i 2021 havde oplevet grove krænkelser af seksuel karakter på selvsamme Maersk-skib.

De to kvinder mente, at Maersk havde fejlet i at beskytte dem mod seksuel chikane og overgreb under deres uddannelse. 

”Det er en forfærdelig sag, og vi tror, at det er sket”, sagde Søren Skou, daværende CEO i Maersk i november sidste år i forbindelse med et pressemøde om regnskabet for tredje kvartal.

Inden de to sager kom for domstolen i New York valgte Maersks amerikanske datterselskab Maersk Line Limited imidlertid at lukke sagerne gennem et fortroligt forlig med de to kvinder. Det skete kort efter Søren Skous udtalelse.

Maersk fyrede i februar 2022 fem ansatte i kølvandet på en undersøgelse, selskabet satte i gang, efter at Hope Hicks’ historie kom frem via det anonyme blogindlæg. 

Der var tale om kaptajnen, maskinmesteren og den tredje assisterende maskinmester samt første og anden maskinmester, der blev afskediget, oplyste Maersk dengang til ShippingWatch.

Maersk tilføjede dog, at det ikke havde været muligt at finde nogen beviser på voldtægt.

”På grund af Maersk Line Limiteds (MLL) manglende evne til at tale med nogen af de involverede parter med hensyn til kadettens påstande om seksuelle overgreb, er MLL ikke i stand til at foretage nogen konklusioner med hensyn til voldtægtsanklagen,” skrev Maersk dengang i en kommentar.

Alligevel blev de fem ansatte fyret på grund af overtrædelse af alkoholpolitik samt manglende samarbejde om efterforskningen.

Maersks amerikanske datterselskab Maersk Line Limited har været belastet af indtil videre fire kendte krænkelsessager inklusive Hope Hicks-sagen.

I januar i år indgik Maersk Line Limited endnu et forlig. 

Denne gang med en tidligere chefkok Ashley Codrington, som havde indberettet, at hun i 2021 blev udsat for sexchikane og krænkelser fra kaptajnen på skibet Maersk Michigan. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også