Maersk forbereder et muligt salg af fire selskaber med 8000 ansatte

Fire Maersk-selskaber, der ikke anses som en del af shippingkoncernens fremtid, får nyt organisatorisk hjemsted. Det kan være et skridt mod et salg af et eller flere selskaber, bekræfter Maersk. 
Slæbebådsrederiet Svitzer kan sammen med Maersk Supply Service, Maersk Container Industry og Maersk Training være på vej ud af Maersk-koncernen. | Foto: Pr/svitzer
Slæbebådsrederiet Svitzer kan sammen med Maersk Supply Service, Maersk Container Industry og Maersk Training være på vej ud af Maersk-koncernen. | Foto: Pr/svitzer

Maersks nye topchef Vincent Clerc har haft fart på, siden han afløste Søren Skou ved årsskiftet.

Nu er Vincent Clerc og den danske shipping- og logistikkoncern også i gang med en strategisk vurdering af fire selskaber og deres fremtid i koncernen, og det kan føre til et salg af et eller flere af selskaberne.

Det bekræfter Maersk over for ShippingWatch.

Der er tale om slæbebådsrederiet Svitzer, containerfabrikken Maersk Container Industry, offshorerederiet Maersk Supply Service og uddannelsesvirksomheden Maersk Training. Selskaber med i alt 8.150 medarbejdere.

De fire selskaber og forretningsområder har for nylig fået et nyt organisatorisk hjemsted i Maersk, og det betyder efter alt at dømme, at de fire selskaber ikke anses for at være kerneforretning for koncernen, der har over 100.000 medarbejdere i alt.

Maersk bekræfter de organisatoriske ændringer, og at fremtiden for de fire selskaber er under strategisk overvejelse. Det kan føre til et frasalg af et eller alle selskaber. 

“Vores strategiske brands er højt værdsat og gennemgår jævnligt strategiske reviews for at kortlægge de bedste fremtidsscenarier for hver enkelt virksomhed. Denne gennemgang omfatter også muligheden for et frasalg,” skriver Maersk til ShippingWatch.

”I et sådant tilfælde er det vigtigt for os at engagere os med potentielle langsigtede ejere, der sikrer en fortsat udvikling og engagerede investeringer,” hedder det endvidere.

Fire selskaber er flyttet ind under finans

De fire selskaber er organisatorisk flyttet over til ”Finance, Strategic Brands”, der hører under Maersks finansdirektør Patrick Jany.

Topcheferne i de fire selskaber refererer nu til Peter Wikstrøm, der er Head of Strategic Brands og refererer til Patrick Jany.

Der er tale om Kasper Friis Nilaus, CEO i Svitzer, Søren Leth Johannesen, CEO i Maersk Container Industry, David Skov, CEO i Maersk Training og Steen Karstensen, CEO i Maersk Supply Service.

Som led i ændringerne har Svitzer den 3. februar i år også fået ny bestyrelsesformand.

Det er Maersks finansdirektør Patrick Jany, der erstatter Henriette Hallberg Thygesen som formand, og Peter Wikstrøm er samtidig blevet ny næstformand i Svitzer.

Peter Wikstrøm er desuden den 1. februar 2023 blevet indsat som bestyrelsesformand i Maersk Training. 

I de to andre Maersk-selskaber er der indtil videre ikke sket ændringer på formandsposten. 

Henriette Hallberg Thygesen er formand i Maersk Supply Service, og det har hun været siden juni 2019, efter at offshorerederiet dengang officielt blev taget af salgslisten igen. 

Maersk havde siden 2017 forsøgt at sælge Maersk Supply Service, men det lykkedes aldrig.

Henriette Hallbeg Thygesen er også formand i kølecontainerfabrikken Maersk Container Industry. 

Det blev hun i november 2022, da et stort milliardsalg af containerproducenten gik i vasken, og den daværende CEO Sean Fitzgerald efter planen alligevel forlod selskabet. 

Søren Leth Johannesen, mangeårig CCO i selskabet blev ny topchef.

Stor milliardhandel faldt til jorden

Det er ikke nyt, at et eller flere af de fire selskaber er på salgslisten. Det er bare ikke lykkedes for Maersk at komme i mål med et frasalg.

I august sidste år blev Maersks planlagte salg af Maersk Container Industry (MCI), som har 2.300 medarbejdere i Danmark og Kina, til en kinesisk konkurrent aflyst.

Den kinesiske køber, China International Marine Containers (CIMC) ville købe forretningen for 987,3 mio. dollar - eller knap 7 mia. kr.

Men milliardhandlen blev standset af de amerikanske konkurrencemyndigheder. Det amerikanske justitsministerium, hvis antitrust-afdeling havde gransket salget, sagde nej, fordi myndighederne konkluderede, at CIMC’s overtagelse af MCI ville skade konkurrencen. 

Købet ”ville have kombineret to af verdens fire leverandører af isolerede containere og køler-containere (reefer, red.) og yderligere koncentreret den globale kolde forsyningskæde,” hed det.

Senioranalytiker i Sydbank, Mikkel Emil Jensen, vurderer, at de fire nævnte selskaber ikke er kerneforretning for Maersk.

Den store shipping-koncern har siden strategiskiftet i 2016 arbejdet hårdt på at supplere shipping- og havneterminal-aktiviteterne med logistik i form af landbaseret transport, lagre og toldbehandling. Det er sket via milliardstore logistikopkøb.

Maersk kalder satsningen for en integrator-strategi, hvor koncernen tilbyder kunderne at fragte deres varer fra dør til dør. 

Omvendt har Maersk de senere år skilt sig af med stort set alt inden for olie- og gasaktiviteterne. Maersk har også frasolgt Maersk Tankers, Maersk Drilling (i dag Noble) og ejerandele i Dansk Supermarked.

”Når der kommer en ny topchef, kan der ske en udvikling i tingene, men om det betyder en større acceleration eller ej er svært at sige. De fire nævnte forretningsområder er ikke kerneforretning for Maersk, og flere af dem har været til salg tidligere. Både officielt og uofficielt,” siger Mikkel Emil Jensen.

Sydbanks senioranalytiker er overbevist om at flere af selskaberne fortsat er på affyringsrampen.

Kæmpe milliardnedskrivning i selskab

Det gælder også Maersk Supply Service, selv om selskabet i dag satser på at få fodfæste inden for amerikansk havvind med vindskibe. Maersk har tilført ny kapital til datterselskabet og fjernet gæld. 

Maersk skyder ny kapital i storsatsende offshoreselskab og fjerner gæld

”Maersk har gjort selskabet mere appetitligt for et muligt salg ved udvide selskabets forretning til også at inkludere opsætning af havvindmøller. Dermed kan man argumentere for, at der er mulighed for at sælge selskabet, men også for at beholde det,” siger Mikkel Emil Jensen.

”Jeg tror dog, at selskabet stadig er til salg, hvis den rette køber dukker op.”

Maersk Supply Service har frem til 2021 kostet Maersk en tocifret milliardnedskrivning i kroner af aktiverne på grund af en presset olie- og gassektor.

Den nye topchef i Maersk Vincent Clerc har som et af flere nye tiltag også igangsat et større branding-projekt til 450 mio. dollar.

Her bliver Hamburg Süd og en stribe andre datterselskaber lagt ind under Maersk-brandet for at strømline tilbuddet til kunderne. 

Det betyder, at Hamburg Süd, Aliança, Sealand og Twill kommer til at skifte navn, ligesom striben af de seneste års logistikopkøb også kommer til at bære Maersk-navnet

Værd at bemærke er her, at Maersk Container Industry, Maersk Supply Service, Maersk Training og Svitzer fortsætter uforandret under egne brands.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også