Det har aldrig været mere indbringende at sejle med biler

Transport af biler med skib har aldrig været så godt for rederier og operatører som nu. Rekordhøje priser og lange transporter gør bilrederierne til guldrandede forretninger.

Bilrederierne nyder godt af rekordhøje dagsrater takket være voksende eksport af biler og fortsatte flaskehalse i havnene ifølge en markedsanalyse fra Clarksons Research.

Med dagsrater på 105.000 dollar kan bilrederierne tage sig dobbelt så godt betalt som da raterne sidst slog rekord. 

Mængden af nye biler, som rederierne transporterer, er vokset 8 pct. til 20,3 mio. årligt, mens længden af transporterne i år er vokset 6 pct. til omkring 6.900 miles ifølge Clarksons.

”Bilrederiernes marked oplever ekseptionelle forhold. En stærk indtjening hos operatørerne og rekordhøje charterrater (...) understøttes af handelsmængder, som er på vej frem igen (...), flaskehalse i havnene (der er tegn på bedring, men er stadig værre end før covid), længere transportafstande (...), handel med elektriske biler og hybrider samt relativ lille flådevækst,” kommenterer Steve Gordon, der er Managing Director hos Clarksons Research.

Ikke bare er handlen med biler og komponenter til bilproduktion i vækst og plaget af flaskehalse - der er også sket en ændring af handelsmønsteret, som især har givet fremgang for eksporten af kinesiske biler til især Europa.

Norsk bilrederi lander lukrativ kontrakt

Nye luksusbiler hober sig op i tysk storhavn på grund af mangel på lastbilchauffører

Wallenius Wilhelmsen rider højt i tredje kvartal – og ser optimistisk på fremtiden


Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også