Glencore og PetroChina har leveret forurenet bunkerolie til 200 skibe i Singapore. Frontlinjerapport fra den ukrainske havneby, Odesa. Belgisk shipping-dynasti vil forhindre stor fusion af tankrederier. Rederiet Norden satser på biobrændstof.
Glencore og PetroChina står bag forurenet bunkerolie til 200 skibe
Sagen om levering af blandet, men forurenet bunkerolie i Singapore har udviklet sig til en skandale. Singapores havnemyndighed, MPA, bekræfter, at Glencore og PetroChina står bag leveringen af det beskidte brændstof til hele 200 skibe.
”Der er roligt i dag. Hvis man ser bort fra luftangreb og eksplosioner”
Foto: BULENT KILIC/AFP / AFP
På trods af Ruslands invasion af Ukraine forsøger shippingfolk at opretholde et normalt liv i Odesa. Direktør Gennadiy Ivanov fortæller ShippingWatch, hvordan de ansatte hos Kronos Bulkers fortsætter med at arbejde fra kontoret, mens havnen er mineret og lukket.
Central EU-forhandler vil give shipping tid til omfattende brændstofomlægning
Foto: PR / Maersk
Når skibe i europæisk farvand fremover skal øge andelen af grønt brændstof, skal det ske i et ambitiøst, men kontrolleret tempo. Ifølge central forhandler skal de største rederier i fokus for at holde hånden under de mindre, viser udkast set af ShippingWatch.
Saverys har en plan for at bremse fusion af Frontline og Euronav
Foto: PR / CMB
Den belgiske storaktionær - og oprindelige stifter af tankrederiet Euronav - agter at forpurre den bebudede fusion mellem Frontline og Euronav. ”Hvad er der i det for Euronav? Ingenting,” siger Alexander Saverys til Financial Times.
Hos Grieg Maritime Group har man stor tiltro til ammoniakkens rolle i den grønne omstilling af skibsfarten. Derfor satser man stort på det bæredygtige brændstof, siger rederiet til ShippingWatch.
Ti pct. af rederiet Nordens flåde skal på biobrændstof
Foto: NORDEN
Tørlast- og tankrederiet Norden regner med, at omkring en tiendedel af flåden på omkring 500 skibe vil sejle på bæredygtigt biobrændstof om fem år. Det er dog kun en midlertidig løsning, erkender rederiets klimachef.
I takt med at der er færre og færre store skibe ledige, er containerrederierne villige til at betale skyhøje priser for at chartre skibe, som først leveres i 2025.
Rederiet, som Mærsk solgte i en milliardhandel sidste år, forventer nu at tjene omkring en mia. kr. på driften. Det sker efter et år med store forandringer.
Når Mærsk indleder sin alliance med Hapag-Lloyd næste år, skal de resterende tre medlemmer af The Alliance have en plan for at kompensere for tyskerne.