Ukraine-krig står til at ramme alle shipping-sektorer

Forhøjede priser på råvarer kan få den globale efterspørgsel til at falde og give dårligere tider for shipping i kølvandet på Ruslands invasion af Ukraine, vurderer Bimco. For containermarkedet vil krisen dog højst føre til en tidligere normalisering af markedet.
Foto: Aris Messinis/AFP/Ritzau Scanpix
Foto: Aris Messinis/AFP/Ritzau Scanpix

Ingen af skibsfartens hovedsektorer - tørlast, tank og container - kan styre udenom de negative konsekvenser, som Ruslands invasion af Ukraine kan få for verdenshandelen.

Ifølge en kommentar fra Bimco kan svækket global vækst i kølvandet på krigen skade markedsudsigterne for alle segmenter.

”National Institute of Economic Research i Storbritannien skønner, at krigen kan reducere væksten i det globale BNP med helt op til et procentpoint. Uanset hvordan den specifikke eksport fra Rusland og Ukraine udvikler sig, så vil det skade vækstudsigterne for alle shippingsektorer,” skriver Niels Rasmussen, der er chefanalytiker for shipping hos Bimco, i kommentaren.

Han forventer, at bulkmarkedet vil blive ramt, fordi mangel på mange bulkvarer kan få priserne til at skyde så meget i vejret, at efterspørgslen vil blive alvorligt svækket.

”Alt i alt mener vi, at krigen i Ukraine sammenlagt - trods voksende tonne-miles-efterspørgsel på visse råvarer - er negativ for bulkmarkedet forårsaget af manglende udbud og reduceret efterspørgsel som følge af prisstigninger,” skriver Niels Rasmussen.

Kan trække pinen ud for tank

Tankmarkedet står også til at blive mærket af krigen, så et længe ventet opsving på tankmarkedet kan blive yderligere forsinket. Her er det også store prisstigninger, som er problemet, fordi Vesten blandt andet arbejder på at begrænse olieeksporten fra Rusland.

Eneste lyspunkt ud fra et shippingsynspunkt kunne være, hvis Kina aftager russisk råolie - og evt. også bulkvarer, men det vil næppe neutralisere den negative udvikling på markedet, lyder vurderingen.

”Kina kunne vise sig som køber af russisk råolie, hvilket kunne afbøde nogle af de aktuelle bekymringer for det globale olieudbud, mens EU for sin del kunne købe mere fra Mellemøsten,” skriver Niels Rasmussen.

På containermarkedet kan faldende global efterspørgsel resultere i en hurtigere tilbagevenden til mere normale tilstande på det overophedede marked.

Niels Rasmussen venter dog, at en sådan effekt først vil slå igennem på et senere tidspunkt, og den vil ikke kunne påvirke de mange lange kontrakter, som allerede er indgået til høje rater.

Clarksons forventer usikkert 2022 efter rekordoverskud

Olieprisen nærmer sig 130 dollar pr tønde

Skibsredere i klemme hvis befragtere kræver transport til Rusland

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også