Sidste uges bedste historier på ShippingWatch
![”Vi vil hellere betale lidt for meget for en rigtig god virksomhed, der har gode produkter, som vi bare kan tage med i tasken ud til vores kunder, end at prøve at gøre en billig handel med en virksomhed, der skal gennem en turnaround,” sagde Søren Skou på pressemødet.](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article13721916.ece/ALTERNATES/schema-16_9/20220209-112701-L-1920x1079we.jpg)
Maersk med rekordregnskab
A.P. Møller-Maersk præsenterede i denne uge et historisk stort overskud for en dansk virksomhed i et 2021, hvor det ekstreme containermarked sendte indtjeningen kraftigt i vejret.
Selskabet venter et nyt stort milliardoverskud i 2022 og præsenterede desuden et nyt opkøb med overtagelsen af Pilot Freight Services.
På et pressemøde berørte topchef Søren Skou emner som lange kontrakter, satset på logistik, men forsvarede også skattefordele i tonnageskatteordningen og den lave punktlighed for Maersks skibe.
Maersk venter endnu et stort milliardoverskud for 2022
Maersk laver endnu et opkøb – køber Pilot Freight Services
Maersk lander flere kunder på lange kontrakter – vil give stor merindtjening i år
Skou vil hellere betale for meget for opkøb end at overtage turnaround-selskaber billigt
Gigantoverskud bringer Maersks lave skat i søgelyset - Skou forsvarer skattefordele
Maersk fremlægger køreplan frem mod 2025
Maersk vil forsinkede containerskibe til livs: ”Det skal vi have gjort noget ved i år”
DSV venter driftsresultat på op mod 20 mia kr i 2022
![Foto: Lars Krabbe/Foto: Lars Krabbe/Ritzau Scanpix](https://photos.watchmedier.dk/Q068zj87l9GxzbYQGdH0IDBHoC6PRjydanmNVGb_hhY/resize:fill:960:0:0/plain/https%3A%2F%2Fphotos.watchmedier.dk%2FImages%2Farticle13718977.ece%2FALTERNATES%2Fschema-16_9%2F20190527-111022-5-1920x1079we.jpg)
Onsdag lagde logistikkæmpen DSV også sine tal frem for 2021. Det danske selskab har mere og mere af sin forretning i enheden Air & Sea, hvor pengene strømmer ind fra de rødglødende forsyningskæder, og fra topchef Jens Bjørn Andersen lød det blandt andet, at selskabet ingen problemer har med kapacitet hos rederierne.
DSV venter at øge driftsresultat til op mod 20 mia kr i 2022
DSV oplever stagnerende vækst på søen
DSV har ingen problemer med kapacitet hos rederierne: ”Det er godt at være stor”
Mere end hver tredje ansatte i DSV er kvinde – men toppen er domineret af mænd
Habben Jansen tror ikke på konkurrenternes satsning på luftfart
![Foto: PR / Hapag-Lloyd](https://photos.watchmedier.dk/eCRZUI_39pPLEMH1WFZjTSLTg3XsL7mBGPRQQyJ2RjY/resize:fill:960:0:0/plain/https%3A%2F%2Fphotos.watchmedier.dk%2FImages%2Farticle13481347.ece%2FALTERNATES%2Fschema-16_9%2Fdoc7ih32e7p2aucayly21b.jpg)
Et indtog i luftfragt giver ikke mening for Hapag-Lloyds aktiviteter, sagde rederiets topchef Rolf Habben Jansen i denne uge. Han er også skeptisk over for konkurrenterne Maersk, CMA CGM og MSC’s opkøb inden for luftfragt.
Hapag-Lloyds CEO tror ikke på konkurrenternes satsning på luftfart
Vigtige aktører efterlyser mere fart på Norges sats på havvind
![Foto: Håkon Mosvold Larsen/NTB/Ritzau Scanpix](https://photos.watchmedier.dk/ctnJ8hDrLYfbknaR9uI_UQvPwbB-KAh7vICh0hAaqqw/resize:fill:960:0:0/plain/https%3A%2F%2Fphotos.watchmedier.dk%2FImages%2Farticle13721684.ece%2FALTERNATES%2Fschema-16_9%2F20220201-213612-L-1920x1079we.jpg)
Norges nye regering med statsminister Jonas Gahr Støre i spidsen fremlægger denne uge sin nye havvindsatsning. Men både topchefen i Deep Wind Offshore og Norges Rederiforbund havde håbet på større ambitioner.
Vigtige aktører efterlyser mere fart på Norges sats på havvind
Fra Bjarke Ingels til shipping og Maersk Broker
![Anne Brown Frandsen er ny finansdirektør for Maersk Broker. Hun kommer fra en tilsvarende stilling i BIG - Bjarke Ingels Group. | Foto: Liv Møller Kastrup/ERH](https://photos.watchmedier.dk/llPlYNWksIHU80igwQCH20jlFKfurYUH1msDMQuJEBI/resize:fill:960:0:0/plain/https%3A%2F%2Fphotos.watchmedier.dk%2FImages%2Farticle13723601.ece%2FALTERNATES%2Fschema-16_9%2Fdoc7jns6pclmdd11x6otcd4.jpg)
Hun er trådt ind i en direktion omringet af mænd med mange år i samme selskab, og derfor var der en bekymring, der strøg igennem hovedet på Anne Brown Frandsen, inden hun sagde ja til sit nye job som finansdirektør hos Maersk Broker. ”Jeg skulle sikre mig, at der også var rum til mine tanker og ideer,” siger hun i et interview med ShippingWatch.
Læs også:
Maersk Drillings fusion betyder farvel til omkring 500 ansatte
Hollandsk opkøb sparker DFDS’ indtjening i vejret i 2022
Solstad Offshore nærmer sig sit slutmål med skibssalget
Containertopchefer peger på seks ”afgørende veje” mod at indfri CO2-mål
Danske Rederier mener EUs grønne maritime udspil kolliderer med hinanden
Hapag-Lloyd står ”mindst lige så godt” i dag som ved en fusion med Hamburg Süd