Hugo De Stoop i Euroanav udsætter tankopturen til næste vinter, Wärtsilä forventer salget af ammoniakmotorer vil gå stærkt efter 2023, Hapag-Lloyd fremlagde ”ekstraordinært” resultat, og ShippingWatch tog et kig ind i Hamburg Süds fremtid.
Hugo De Stoop og Euronav balancerer på en knivsæg i ”elendigt” tankmarked
Tankmarkedet er gået igennem et elendigt år, og den forventede optur er udskudt i lyset af nye coronarestriktioner. ”Det positive marked er sandsynligvis udskudt til næste vintersæson,” siger Euronavs topchef Hugo De Stoop til ShippingWatch.
Hamburg Süds lange farvel til Willy Brandt Strasse
Fire år efter Maersks overtagelse af Hamburg Süd er det tyske rederis stærke røde brand fortsat intakt. Men det historiske hovedsæde i Hamborg er fortid, og lighederne med Maersk kan stå i vejen for Hamburg Süd på længere sigt, vurderer iagttager.
Wärtsilä forventer at salget af ammoniak-motorer vil gå stærkt efter 2023
Finske Wärtsilä vil have sin første ammoniak-motor klar næste år, og derefter forventer selskabet, at det vil gå stærkt med salget, lyder det til ShippingWatch. Selv om ingen konkrete salgsaftaler er i hus, gør efterspørgslen og den nuværende udvikling af brændstoffet Wärtsilä-direktør optimistisk.
Hapag-Lloyd lander ”ekstraordinært stærkt” resultat for 2021
Containerrederiet Hapag-Lloyd er kommet igennem sidste år, hvor driftsresultatet er firedoblet i forhold til 2020, fremgår det af foreløbige regnskabstal for hele 2021.
I takt med at der er færre og færre store skibe ledige, er containerrederierne villige til at betale skyhøje priser for at chartre skibe, som først leveres i 2025.
Rederiet, som Mærsk solgte i en milliardhandel sidste år, forventer nu at tjene omkring en mia. kr. på driften. Det sker efter et år med store forandringer.
Når Mærsk indleder sin alliance med Hapag-Lloyd næste år, skal de resterende tre medlemmer af The Alliance have en plan for at kompensere for tyskerne.