Topchefer mener shipping befinder sig i starten af en solid supercyklus

Shipping er midt i eller måske kun i begyndelsen af en supercyklus, der kan vare længe, lyder det fra flere topchefer. Opturen anno 2021 er ifølge dem stærkere og mere solid end den, der ledte op til kollapset i 2010.
MPC Container Ships' topchef Constantin Baack mener ikke, at det er forkert at betegne den nuværende optur for containerindustrien som en "historisk cyklus." | Foto: PR-FOTO
MPC Container Ships' topchef Constantin Baack mener ikke, at det er forkert at betegne den nuværende optur for containerindustrien som en "historisk cyklus." | Foto: PR-FOTO

Global shipping befinder sig i en supercyklus, som muligvis er stærkere og mere velfunderet end den optur, som industrien oplevede nogle år efter årtusindskiftet.

Sådan lød det fra flere prominente topchefer inden for shipping på Capital Links konference, der blev afholdt mandag aften under London International Shipping Week.

Nok ikke overraskende var det CEO's fra tørlast- og containersektoren, der var mere optimistisk, end man har oplevet branchen det seneste tiår. Og især Star Bulks president Hamish Norton mener, den nuværende optur kan vare ved i årevis.

"Historisk set rimer det på tiden efter 2000, hvor efterspørgslen fra Kina voksede, skibsværfterne ikke kunne følge med, og ordrebogen endte på over 60 pct. af flåden. Det var alt for højt. I dag stiger efterspørgslen langsomt, der er meget få ordrer på skibe, raterne er høje, og det vil de blive ved med at være et stykke tid, fordi ingen ved, hvilke skibe de skal bestille," lød det fra Norton, som tilføjede:

"Vi er i en supercyklus i mange år. Vi kan ikke se nogen negative signaler. Jernmalm går lidt tilbage i Kina, men stiger i Brasilien. Efterspørgslen efter kul er stigende. Der er ikke nok anlæg til vind eller solenergi. Korn ser godt ud."

56.000 dollar for en capesize

Star Bulk er langt fra det eneste tørlastrederi, der rider højt på det usædvanligt stærke marked efter en nedtur, der tog fart i 2010 og første sluttede i 2020.

Berge Bulks CEO James Marshall kunne på Marine Moneys konference i Singapore tirsdag oplyse, at capesize-raten lige har rundet 56.000 dollar om dagen. Og selvom han ikke brugte ordet "supercyklus", er han enig i, at markedet har stærke udsigter på lang sigt, som gør det mere solidt end set længe.

Især de store infrastrukturprojekter, der er sat i gang af Biden-administrationen i USA, vil kræve enorm kapacitet af tørlastskibe, ligesom opbygningen af grønne energianlæg verden over kræver "stål," som Marshall pointerede.

Hos skibsejeren MPC Container Ships mener CEO Constantin Baack heller ikke, at det er forkert at betegne den nuværende optur for containerindustrien som en "historisk cyklus," og at de næste 12-24 måneder vil forblive stærke.

"Ingredienserne til en supercyklus er til stede. Alle regner med, at det fortsætter ind i 2022. Efterspørgslen er der. Vi har chartret skibe ud direkte til afskibere," forklarede Baack.

For både tørlast og container gælder det, at der er tale om en helt unik markedssituation med en usædvanlig høj efterspørgsel, samtidig med at flåden er meget lav ligesom ordrebøgerne.

Chartrer ud til afskiberne

Efterspørgslen efter containertransport er lige nu så høj, at kunderne får fragtet containere på tørlastskibe eller special cargo skibe, hvorfor sektoren for multi purpose skibe også befinder sig i noget, der ligner en supercyklus.

Derfor sammenlignede CEO Mark O'Neil, Columbia Shipmanagement, der ejer multi purpose rederiet AAL, den tid, industrien befinder sig i nu med "de brølende 20'ere."

Selv tankmarkedet, der var repræsenteret af Hafnias CEO Mikael Skov på Capital Link konferencen, ser med optimisme på fremtiden, da sektoren langt fra kan betegne det nuværende marked som en supercyklus, idet både produkttank og råolie har haft et meget svært 2021.

"Vores vurdering er, at den cyklus, vi er på vej ind i, vil give en væsentlig stigning i efterspørgslen. Nettotilgangen i flåden er under én procent, og efterspørgslen oven på corona kommer hurtigt tilbage. Der vil være flere år med et stærkt marked og en stabil udvikling," lød det fra Skov.

Flaskehalse vokser - 54 containerskibe i kø ud for Los Angeles

Golden Ocean-topchef tror på et endnu bedre 2022 i stor tørlastoptur 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også