ShippingWatch

Danske redere kalder krav til ballastvand for "konventionen fra helvede"

Danske Rederier er helt rolige ved, at danske skibe når at leve op til skærpede miljøkrav, der af organisation bliver betegnet som "konventionen fra helvede". Derfor afstår man fra at føre statistik over, hvor mange skibe der mangler at få ballastvandsystemer ombord, forklarer direktør til ShippingWatch.

"Vi forventer heller ikke, at det bliver et problem at nå inden deadline. Derfor fører vi ikke statistik over, hvor mange der har fået installeret systemet," siger direktør hos Danske Rederier Maria Skipper Schwenn. | Foto: PR / Danske Rederier

Danske Rederier tager det med sindsro, at tusindvis af skibe på verdensplan endnu mangler at få et ballastvandsystem installeret for at leve op til regler, der af organisationen bliver betegnet som "konventionen fra helvede".

Med få år til deadline i efteråret 2024 har flere i branchen allerede peget på udfordringer og mulige flaskehalse, når skibene skal lægge vejen forbi et værft for at få et system ombord til at håndtere ballastvand. Alene næste år tegner travlt med en betydelig stigning i antallet af installationer.

Læs hele artiklen

Få 14 dages fri adgang.
Det kræver intet kreditkort.

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra ShippingWatch

Tradelens håber snart at få store Maersk-rivaler endeligt ombord

Hapag-Lloyd og ONE glimrer ved deres fravær på den digitale platform Tradelens, selvom de for to år siden meddelte, at de ville gå med. "Vi er håbefulde om, at de meget snart vil tilslutte sig," siger Tradelens-chef Mike White. Hapag-Lloyd venter at træffe en endelig beslutning inden længe.

Scandlines henter ny topchef fra bryggeri

Scandlines skifter ud på topchefsposten. Efter mere end ti år i spidsen for rederiet stopper Søren Poulsgaard Jensen som adm. direktør. Afløseren er hentet i Royal Unibrew.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs