ShippingWatch

Maersk mener der er behov for "betydelig" CO2-afgift

Maersk mener, at en kommende CO2-afgift skal være "betydelig" for at kunne dreje rederierne væk fra at anvende fossile brændstoffer. Samtidig håber rederiet, at EUs CO2-kvoter kan blive brugt som løftestang i IMO.

Foto: PR-foto Green Instruments/69734198

Maersk regner med, at IMO måske i 2025 vil være i stand til at vedtage en CO2-afgift eller -skat, der skal gøre det så dyrt at sejle på fossile brændstoffer, at skibsrederne vælger alternative fuels.

I den sammenhæng passer det ganske godt ind i agendaen hos verdens største containerrederi, at EU er på vej med sit CO2-kvotesystem, der svarer til en afgift og har det samme mål, at tilskynde skibsfarten til at vælge brændstoffer som ammoniak eller brint.

Læs hele artiklen

Få 14 dages fri adgang.
Det kræver intet kreditkort.

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Uenighederne sejrede, da IMO's miljøkomité forsøgte at skabe konsensus om nye klimaindsatser inden for skibsfarten. Maersk er frustreret. En stort tænkt, men kritiseret metanolfabrik i USA med Hafnia som medinvestor smuldrer. Springer konkurrenterne på Maersks Tradelens blockchain-projekt, der nu rulles ud i Kina?

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs