Maersks aktiekurs har igen ramt fortidens storhedstid

Efter et helt usædvanligt år, der endte med en historisk optur for containerrederierne, slutter Maersk-aktien i et niveau, der ikke er set i flere år. Analytiker tror ikke, det fortsætter langt ind i 2021, men det kan smitte af på rederiets kontrakter.
Foto: PR / Maersk
Foto: PR / Maersk

Vi skal flere år tilbage for at finde et niveau, der kommer i nærheden af det pris-mærkat, der lige nu skal klistres på Maersk-aktien.

Et usædvanligt år med først tvivl, usikkerhed og usædvanlige omstændigheder er blevet vendt til enorme ratestigninger, store økonomiske overskud og ikke mindst en sjældent set disciplin blandt de store containerrederier, og det smitter af på kursen hos Maersk.

Maersks B-aktie, som er den frit handlede aktie, lukkede tirsdag i i 13.750 kr. pr. aktie. Til sammenligning var prisen 9656 kr. ved årets start, og det svarer til en stigning på mere end 40 pct. over året.

Det er særligt de seneste måneder, at aktien for alvor har trukket fra. Under coronaens anden bølge har usikkerheden været mindre, samtidig med at eftervirkningerne fra den forrige bølge har været gunstige for containerrederierne. Helt konkret blev der tidligere på året trukket kapacitet ud af markedet på grund af en forventning om mindre handel, men efterspørgslen vendte hurtig tilbage, uden at kapaciteten fulgte med.

Det har skabt et enormt fragtbehov og få skibe, til at fragte de mange varer. Samtidig kan folk ikke tage på ferie og bruge penge på oplevelser, så der købes brødristere og vaskemaskiner i læssevis, som fragtes til søs. Kombineret med lave brændstofpriser har det skabt unikke vilkår for containerrederierne, som nu kan polstre pengekassen med den uforudset høje indtjening.

Maersk har da også ad flere omgange opjusteret sine forventninger til hele året. Aktuelt regner rederiet med at tjene mellem 8 og 8,5 mia. dollar i 2020, og det er markant over deres tidligere estimater. Inden virusudbruddet lød forventningen i omegnen af 5,5 mia. dollar.

"Dette er en stærk vidnesbyrd om den flotte tilpasningsevne som Maersk og containerindustrien har udvist i en svær tid," lyder det fra Mikkel Emil Jensen, analytiker i Sydbank.

Laveste niveau i marts

Maersks aktie dykkede ligesom en stor del af de øvrige aktier omkring marts, hvor den første bølge af coronavirus skyllede ind over Europa. Særligt de cykliske aktier, som er konjunkturfølsomme som transportaktierne, søgte nedad i den periode. Da Maersk lå på sit laveste i 19. marts i år, kostede en aktie 5034 kr.

Over sommeren er den så stille og roligt kravlet opad i pris, før den for alvor skød til vejrs i perioden fra oktober og frem, hvor omkring 40 pct. af stigningen for året er hentet. Spørgsmålet er så, om det nuværende niveau er stabilt og et realistisk sted for aktien at befinde sig, når kalenderen om lidt skriver 2021 og fortsat tæller frem.

"Spørgsmålet er, om de ekstraordinære omstændigheder har givet ekstraordinære markedsvilkår for rederierne, eller om COVID-19 paradoksalt nok har kureret containerindustrien for de dårligdomme, som har plaget industrien i flere år. Overkapacitet i form af for mange skibe på havene og hård konkurrence har i mange år plaget sektoren, men stærk investeringsdisciplin har sendt antallet af nye skibsordrer ned på meget lave niveauer," siger Mikkel Emil Jensen, og tilføjer, at konsolideringen sammen med alliancerne på Stillehavet også er til rederiernes fordel.

Selvom ordrebogen er lav, er det dog værd at bemærke, at der på det seneste er bestilt en række nye skibe.

Så sent som lillejuleaften offentliggjorde Hapag-Lloyd en ordre på seks nye af de helt store containerskibe på godt 23.000 teu.

Og dagen efter meddelte ONE, at rederiet chartrer seks af verdens største containerskibe i en 15-årig periode, når skibene er færdigbygget i 2023 og 2024.

Smitter af på kontrakter

I sidste ende har analytiker Mikkel Emil Jensen svært ved at se, at Maersks indtjening kan forblive helt deroppe, hvor den befinder sig lige nu. De ekstraordinære omstændigheder er trods alt for ekstraordinære til, at han vurderer det holdbart i længden. Og selvom Maersk og konkurrenterne selv i høj grad kan kontrollere kapaciteten, er andre elementer som olieefterspørgslen og deraf olieprisen ikke noget, de selv kan kontrollere.

"Mit bedste bud er derfor, at de ekstraordinære omstændigheder har løftet indtjeningen til et niveau, som formentlig ikke kan opretholdes når verden normaliseres. Men stærk strategisk eksekvering fra Maersk side kombineret med underliggende sundhedstegn i sektoren kan betyde, at Maersk står over for en af de bedste perioder i lang tid," siger han.

De kaotiske forsyningskæder og manglen på containere har skabt tårnhøje fragtrater, som formentlig vil fortsætte i noget tid. Hapag-Lloyds CEO Rolf Habben Jansen har for nylig udtalt, at han tror det stærke marked vil fortsætte ind i anden kvartal af 2021, men Mikkel Emil Jensen mener ikke, at der i længden er tale om en "ny normal" for industrien.

"De aktuelt høje fragtrater vil dog smitte en smule af, når Maersk skal forhandle kontrakter for 2021," siger han.

Maersk udpeges som en vinder af ny asiatisk frihandelsaftale

DHL tror først på et stabilt containermarked i anden halvdel af 2021 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også