ShippingWatch

IMO kritiserer charterernes brug af "nul besætningsskift"-klausuler

Generalsekretær i IMO Kitack opfordrer charterernes til at stoppe brugen af "nul besætningsskift"-klausuler i fragtdokumenter. Ellers forværres den ti måneder lange krise med de manglende besætningsskift på verdens handelsskibe.

Foto: IMO

Den ti måneder lange krise med manglende besætningsskift på verdens handelsskibe vil blive forværret, hvis ikke chartere stopper med at bruge "nul-besætningsskift"-klausuler i de fragtdokumenter, der ledsager søtransporterne.

Det mener Kitack Lim, generalsekreær i IMO, der i et hyrdebrev til bl.a. medlemmerne i den maritime FN-organisation peger på, at "hundredtusindvis af søfarende" er strandede på deres skibe langt efter at deres kontrakter er udløbet. Nogle bliver ikke betalt og alle har ikke mulighed for at komme hjem. Årsagen er coronarestriktioner.

Læs hele artiklen

Få 14 dages fri adgang.
Det kræver intet kreditkort.

Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Mens Maersk opjusterede, gav MSC-topchef Søren Toft en forklaring på containermarkedets dårlige service på shipping-konference i London. Kampen om de klimavenlige brændstoffer skærpes, og grønne pollitikere vil have LNG fjernet fra EU-liste.

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs