Stigende brug af diesel og petroleum i lavsvovlsbunker skaber problemer

Faldende efterspørgsel på grund af coronakrisen betyder, at olieprodukter som diesel i stigende grad dukker op i lavsvovlsbunker til skibe. Det kan skabe alvorlige motorproblemer, skriver Bloomberg.
Foto: Colourbox / arkivfoto
Foto: Colourbox / arkivfoto

Olieprodukter som diesel og petroleum dukker i stigende grad op i brændstof til skibe, og det kan skabe problemer med kvaliteten af brændstoffet.

Og det gælder især det nye lavsvovlsbrændstof, som skibe har skullet sejle på fra årsskiftet, skriver Bloomberg.

Det er den lave efterspørgsel på olieprodukterne, som normalt bruges i blandt andet brændstof til fly, der får producenterne til at trække på overskydende lagre, når der blandes brændstof til skibe.

Rutinetests af lavsvovlsbrændstoffet, VLSFO, viser ifølge nyhedsmediet, at visse brændstofsblandinger bliver mindre tyktflydende, og det kan påvirke brændstoffets stabilitet, vurderer testere og konsulenter i branchen ifølge Bloomberg.

Det kan i værste tilfælde forvandle brændstoffet til slam, som kan overbelaste skibets motor. Der er dog kun registreret få tilfælde, hvor det er sket, hedder det fra kilderne.

Kvalitetsproblemerne kommer på et tidspunkt, hvor branchen stadig er ved at indrette sig til de nye regler og det nye brændstof.

"Shipping prøver stadig på at vænne sig til de nye lavsvovlsblandinger. Folk prøver stadig på vurdere, hvor de nye brændstoffers svagheder ligger," siger Unni Einemo, formand for bunkersammenslutningen IBIA, til Bloomberg.

Dårligt lavsvovlsbunker fundet i flere nøglehavne 

Navig8-pool beskylder Glencore og Valero for at levere forurenet bunkerolie 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også