Her er sidste uges vigtigste overskrifter på ShippingWatch
![Foto: PR / Norden](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article12074593.ece/ALTERNATES/schema-16_9/doc7a54spupk1w1h6paoh8y.jpg)
Rederier til politikere: Besætningsskift skal sikres
Store rederier som Norden og Grieg Star og ship management selskaber som V.Group og Synergy er gået sammen om et nødråb til politikerne, som akut bør sikre, at der kan skiftes besætning på skibe.
Efter udbruddet af coronavirus har flere rederier været nødt til at suspendere og udskyde besætningsskift, fordi rejseristriktioner gør det tæt på umuligt for søfolk at nå til og fra skibene.
Selskaberne bag nødråbet repræsenterer mere end 1.500 skibe og 70.000 søfolk til sammen. De foreslår otte konkrete havne til skift.
Rederier med 1500 skibe forsøger at råbe politikerne op for at sikre besætningsskift
![Foto: PR / Lightship Chartering](https://photos.watchmedier.dk/7qyr6D1hdzIZlVCG-URPJ9p_olMMTeL_U3NOqMioi7s/resize:fill:960:0:0/plain/https%3A%2F%2Fphotos.watchmedier.dk%2FImages%2Farticle12083629.ece%2FALTERNATES%2Fschema-16_9%2Fdoc7a6q99ldrr86l1k2ky2.jpg)
Morten Have tager skridt tilbage i Lightship
Morten Have, formand i Lightship Chartering, træder et skridt tilbage fra den daglige drift i mæglerhuset for at hellige sig arbejdet med en ambitiøs vækstplan, der skal fordoble mæglerhusets størrelse inden for få år.
Lightship ejes af Morten Have og fem andre partnere og beskæftiger i dag godt 100 ansatte.
Morten Have tager skridt tilbage i Lightship for at hellige sig vækstplan
![Foto: MSC](https://photos.watchmedier.dk/dV8xb3sfshvGuF5-oXYw0qiJeR2TefyTATlvD9_VihM/resize:fill:960:0:0/plain/https%3A%2F%2Fphotos.watchmedier.dk%2FImages%2Farticle12083631.ece%2FALTERNATES%2Fschema-16_9%2Fdoc7a6q9ew1lshvkwy0p8f.jpg)
MSC bekræfter hackerangreb som årsag til nedbrud
Det var et hackerangreb, der var årsagen til, at MSC i fem dage henover påsken var ramt af et nedbrud.
Det bekræfter rederiet på sin hjemmeside, efter det allerede tidligt i processen blev nævnt som en mulighed.
Nedbruddet var ifølge rederiet begrænset til hovedkontoret i Geneve, mens også hjemmesiden var utilgængelig. De øvrige lokale afdelinger fungerede som sædvanligt.
MSC bekræfter hackerangreb efter flere dages nedbrud
Hjemmeside og bookingsystem kører igen hos MSC efter fem dages nedbrud
MSC's hjemmeside er lukket ned for femte dag i træk efter muligt malware-angreb
![Foto: Dorian](https://photos.watchmedier.dk/VnoHmPsLRD4KulEzzAKxbN4Dz_u3k5ilkxlCjrRl0Ac/resize:fill:960:0:0/plain/https%3A%2F%2Fphotos.watchmedier.dk%2FImages%2Farticle12083676.ece%2FALTERNATES%2Fschema-16_9%2Fdoc7a6qhluh0m01ch8r42gh.jpg)
Corona-dagborg fra Dorian-topchef i Connecticut
Hos Dorian i Stamford var topchef John Hadjipateras i fuld gang med at planlægge vagtrotationer under coronakrisen, men endte i stedet med at bede alle arbejde hjemme.
Selvom coronakrisen presser, tjener rederiets skibe dog flere penge pga. oliepriskrigen.
ShippingWatch har spurgt en række rederi-chefer, hvordan de håndterer coronakrisen. Læs dem herunder.
Corona-dagbog fra Connecticut: Dorian-chef kan ikke se ét menneske fra sit vindue
Overblik: Læs corona-dagbøger fra bl.a. Hongkong, Singapore og New York
![Foto: PR / Hamburg Süd](https://photos.watchmedier.dk/sIl9Boi3S4wsjgm3tatIhKRCslOM-EojLS1G3kjlfDA/resize:fill:960:0:0/plain/https%3A%2F%2Fphotos.watchmedier.dk%2FImages%2Farticle12083653.ece%2FALTERNATES%2Fschema-16_9%2Fdoc7a6qe7f1tp17gnl8mn4.jpg)
Hamburg Süd får ny dansk CFO
Det tyske containerrederi Hamburg Süd, som er ejet af Maersk, har fået ny finansdirektør.
Valget er faldet på danske Lasse Carøe Henningsen. Han skifter fra tankrederiet Christiania Shipping, som har den kendte norske shippingmand Axel Eitzen i spidsen.
Han erstatter Jakob Wegge-Larsen på posten.
Hamburg Süd henter finansdirektør fra Eitzens rederi
![Bert Schandevyl (tv.), director of chartering, stiftede Coli Bulk i 2018 med støtte fra den tyske Coli-koncern. Siden er der åbnet et kontor i København, hvor Jesper Bab er senior freight trader. | Foto: PR / Coli Bulk](https://photos.watchmedier.dk/jfzMs-hf6ddZBboCt-PEb26CU6f9ZR4YQZua4Ic77VA/resize:fill:960:0:0/plain/https%3A%2F%2Fphotos.watchmedier.dk%2FImages%2Farticle12062580.ece%2FALTERNATES%2Fschema-16_9%2Fcolibulk.jpg)
Tysk operatør fandt inspiration i dansk tørlastklynge
Den tysk-ejede operatør Coli Bulk hentede stor inspiration fra den danske tørlastklynge, da koncernen Coli Shipping i 2018 besluttede at gå ind i tørlastmarkedet.
Koncernen hyrede belgiske Bert Schandevyl til at stå i spidsen for satsningen og stiftede kort efter tørlastoperatøren Coli Bulk, som i dag har seks ansatte på kontorer i Antwerpen og København.
"Da jeg begyndte at se lidt nærmere på København, blev jeg imponeret," siger stifter Bert Schandeyl til ShippingWatch.
Tysk operatør fandt inspiration i det danske Silicon Valley for tørlast
Læs også...
Hackere kræver millionbeløb af Desmi – topchef afviser at betale
Maersk har gjort op med smørelse på sine egne skibe
Esbjerg-rederi overtager alle skibe fra konkurrent
Kongsberg fritstiller 550 ansatte efter opbremsning i markedet
Stena Line lukker og slukker færgerute mellem Trelleborg og Sassnitz
Store afskibere som Lego og Ikea kræver grøn omstilling efter coronavirus