Virusudbrud kan presse svage rederier på balancen

Rederier med forhøjet gearing og høj kortsigtet gæld er særligt udsatte i den nuværende situation, hvor store mængder containerkapacitet tages ud af markedet under coronakrisen, skriver Alphaliner.
Foto: PR / Cosco Shipping
Foto: PR / Cosco Shipping
AF RITZAU FINANS

Udbruddet af coronavirus, der siden sidste års afslutning har spredt sig fra Kina til resten af verden, har haft store konsekvenser for den globale økonomi.

Det har betydet, at uhørt store mængder containerkapacitet er blevet taget af markedet, og det rammer pengestrømmene og svækker i forvejen svage balancer.

Det vurderer konsulenthuset Alphaliner i sit ugentlige nyhedsbrev, hvor det fremhæves, at risikoen for insolvente rederier nu er i fokus.

Konsulenthuset fremhæver, at rederier med forhøjede gearingsforhold er særligt udsatte – især dem med en høj kortsigtet gæld, der står til at udløbe i år.

"Ud af de 11 vurderede rederier har seks en negativ arbejdskapital (de kortsigtede forpligtelser overstiger de kortsigtede aktiver) – herunder CMA CGM, Hapaq-Lloyd, Hyundai Merchant Marine (HMM), Pacific International Lines (PIL) og Zim," skriver Alphaliner.

"Rederier med en dårlig historik med tab er også særligt i fare, hvor tre rederiers Z-score (en model til at beregne konkursrisiko, red.) er lavere på grund af deres negative tilbageholdte indtjening (HMM, Yang Ming og Zim)," lyder det fortsat.

Det fremhæves også, at kreditvurderingsbureauet Moody's siden marts har ændret udsigterne for blandt andet Hapaq-Lloyd og Maersk til "negative" fra "stabil".

"Moody's fremhævede den store afhængighed, som containerrederierne har af verdenshandlen og industri- og forbrugerefterspørgsel, der alle vil blive påvirket negativt af de nedlukninger og karantæneforanstaltninger, der er iværksat over hele verden," lyder det.

Containerindustrien står over for den værste kapacitetskrise nogensinde

Containerrederier kan tabe op mod 23 milliarder dollar i coronakrisen 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også