Rederier kan forvente to måneders virus-forsinkelse på nybyggede skibe

14,5 pct. af alle nybygninger med planlagt levering i år kan blive skubbet til næste år på grund af coronavirus. Det vurderer mæglerhuset Maersk Broker. Men forsinkelserne er ikke nødvendigvis en dårlig ting, mener analytiker.
Foto: PR / Danske Rederier
Foto: PR / Danske Rederier

Rederier kan forvente en forsinkelse på to måneder af nybyggede skibe på grund af udbruddet af coronavirus, som har fået hjulene til at gå i stå på værfter i Kina, Japan og Sydkorea.

Forsinkelserne betyder, at omkring 14,5 pct. af alle nybygninger, som skulle være leveret i 2020, nu istedet bliver skubbet til næste år.

Det vurderer mæglerhuset Maersk Broker, som har kigget nærmere på konsekvenserne af coronavirus for skibsværfterne.

"Vi forventede først, at det primært ville blive et problem for Kina," skriver topchef Anders Hald til ShippingWatch.

"Men med det nuværende udvikling af covid-19 i især Sydkorea og Japan – og det faktum at de fleste værfter i verden har led i deres forsyningskæde, som er afhængige af arbejde i et af de tre lande – så forventer vi nu verdensomspændende forsinkelser," lyder det.

Forsinkelserne vil gælde stort set alle fartøjer med levering sat til november og december 2020. Men skibe, der efter planen skulle på vandet i oktober, kan også blive forsinkede, fordi skibsejere som regel ikke vil have leveret nye skibe i december.

Kan være en god ting

Maersk Broker, som er ejet af Mærsk-familien og har hovedkvarter i København, understreger, at der er tale om et øjebliksbillede.

Tallene er bl.a. baseret på nylig information fra skibsværfter og kan derfor ændre sig løbende i takt med, at situationen udvikler sig.

Men for nuværende ser det altså ud til, at 14,5 pct. af alle nybygninger først vil blive leveret i 2021. For det førende segment i shipping, containerfragt, er der tale om 17,7 pct., vurderer Maersk Broker.

Shippinganalytiker og direktør for Seaintelligence Consulting, Lars Jensen, mener, at forsinkelserne kan blive en god ting for containerrederierne på den korte bane, fordi udbuddet af skibe bliver strammet til.

"Det får væksten i kapacitet til at blive lidt mindre i år, men det gør jo egentlig ikke noget, for efterspørgslen ser også ud til at blive lavere, end de fleste havde regnet med," siger han til ShippingWatch.

"Det er ikke, fordi verden står og mangler skibe, så jeg ser det faktisk ikke som noget negativt," siger Lars Jensen.

Flere megaskibe på vej

Blandt de store containerrederier, som har skibe med planlagt levering i år, er de to giganter MSC og CMA CGM, som begge har tre såkaldt ultrastore skibe med plads til 23.000 tyvefodscontainere på vej.

De er sat til levering fra værfter i Sydkorea og Kina fra oktober til december, og ryger dermed i den kategori af skibe, som ifølge Maersk Broker kan forvente en forsinkelse på to måneder.

Ingen af de to rederier har dog endnu meldt noget ud om, hvorvidt leveringen af skibene bliver udskudt eller ej.

Det er ikke kun på nybygningsfronten, at værfterne er forsinkede på grund af corona, som har sendt de ansatte hjem og fået arbejdet til at gå i stå.

Installationen af røgrensere, som siden årsskiftet har været lovpligtige, hvis skibe vil sejle på højsvovlsolie, er også blevet forsinket mere end, de var i forvejen.

Der har samtidig været langt mindre last at sejle med siden udbruddet. Det gælder de fleste segmenter, men især tørlast og container, som er særligt afhængige af den kinesiske efterspørgsel.

Analysehuset SeaIntel vurderede for nyligt, at virussen vil føre til et fald på mellem 1,7 og 1,9 mio. tyvefodscontainere.

Virusudbrud forværrer månedslange forsinkelser på scrubber

Containerrederier aflyser fortsat sejladser efter udbrud

Pacific Basin satser på stor genopretning af tørlast efter virusudbrud

Ardmore-chef: Coronavirus er begyndt at trække raterne ned 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også