ShippingWatch

Danske Rederier opfordrer til international mission i Vestafrika

Frygt for piratangreb i Vestafrika får Danske Rederier til at opfordre den danske regering til at arbejde for international mission i området. Ny ECSA-formand har for nylig sagt til ShippingWatch, at EU i langt højere grad bør beskytte skibe mod pirater.

Foto: Finn Frandsen

Piratangreb og kidnapninger bliver stadigt flere og mere voldsomme ud for den vestafrikanske kyst.

Det får Danske Rederier til at råbe vagt i gevær og opfordre til, at regeringen arbejder for at få en international mission i området, der kan beskytte den danske skibsfart og ikke mindst danske søfolk.

"Vi må desværre sige, at vi over det sidste stykke tid har set en række alvorlige angreb og kidnapninger i Guineabugten og ud for Vestafrika. Det gør, at vi bliver bekymrede for vores søfolk. På ethvert givet tidspunkt har vi 30-40 skibe i området, så vi er selvfølgelig bange for at blive ramt," siger adm. direktør Anne H. Steffensen.

Vi vil meget gerne have mere opmærksomhed på situationen fra danske og internationale myndigheder. Og vi vil gerne have, at sikringsniveauet bliver hævet, så der bliver truffet flere sikkerhedsforanstaltninger.

Anne H. Steffensen, adm. direktør, Danske Rederier

Ifølge organisationen ICC International Maritime Bureau, der overvåger situationen, er den da også hastigt eskalerende ikke mindst ud for Nigeria.

I 2019 blev 121 søfolk kidnappet i området mod 78 i 2018. Alene i de sidste tre måneder af 2019 blev 64 søfolk kidnappet i seks forskellige kapringer. I hovedparten af tilfældene blev besætningerne beskudt.

"Vi er fortsat bekymrede over, at der er registreret en hidtil uset stor stigning i antallet af kidnapninger," skriver leder af ICC Michael Howlett i en rapport.

Så gerne en EU-ledet mission

Danske Rederier mener, at udviklingen kalder på handling både hos de danske og internationale myndigheder.

"Vi vil meget gerne have mere opmærksomhed på situationen fra danske og internationale myndigheder. Og vi vil gerne have, at sikringsniveauet bliver hævet, så der bliver truffet flere sikkerhedsforanstaltninger. Vi så meget gerne også en EU-ledet mission i området. Også fordi angreb sker langt fra kysten i internationalt farvand," siger Anne H. Steffensen.

Også den europæiske skibsrederorganisation ECSA's nye formand Claes Berglund mener, at EU bør gøre noget for at beskytte skibsfarten i området.

EU bør gøre mere for at beskytte handel, som europæisk shipping står for.

Claes Berglund, formand, ECSA

I et interview med ShippingWatch sagde han for nylig, at EU bør træde i karakter for at sikre europæiske skibe mod angreb fra pirater ud for Vestafrika.

"EU bør gøre mere for at beskytte handel, som europæisk shipping står for. Der er forskellige måder at gribe det an. Økonomisk, diplomatisk eller militært. Jeg ved ikke, hvilken metode, der er den bedste, det må EU beslutte. Men vi ville absolut gerne se mere beskyttelse af handlen, end vi ser i dag," sagde Claes Berglund til ShippingWatch.

Da pirattruslen ud for Somalia for få år siden var ganske voldsom, reagerede det internationale samfund med en international mission, der beskyttede skibsfarten.

Nogle landes skibe begyndte at hyre bevæbnede vagter og bevæbne deres besætninger. Det viste sig i mange tilfælde effektivt.

"Det er ikke så let at gøre i Vestafrika, fordi en del af angrebene sker inde i landes territorialfarvande. Men det er noget af det, vi kigger på at kunne få lov til," siger Anne H. Steffensen.

Ny ECSA-formand i opråb: EU skal bekæmpe pirater i Vestafrika

Tankskib frigivet af pirater i Vestafrika – et besætningsmedlem omkommet

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere