Rederier kunne undgå norsk skat med møder i udlandet

De norske skattemyndigheder stiller nye krav til selskaber og rederier med hovedsæde i Oslo og udenlandsk adresse. Nu kan man ikke slippe for at betale norsk skat ved blot at afholde et betyrelsesmøde i udlandet, forklarer norsk skatteadvokat til ShippingWatch.
Oslo, Norges hovedstad. | Foto: Ritzau Scanpix/Vidar Ruud
Oslo, Norges hovedstad. | Foto: Ritzau Scanpix/Vidar Ruud

Kan man slippe for at betale skat i Norge, hvis bestyrelsesmødet holdes uden for landets grænser?

Det spørgsmål er blevet et springende punkt i forbindelse med en stramning af de norske skatteregler, som har fået tankrederiet DHT til at flytte hovedsædet fra Norge til Singapore, mens flere rederier overvejer at flytte afdelinger og funktioner fra Oslo.

Fra starten af i år har en ny bestemmelse i loven mere detaljeret set på, hvor et selskab hører hjemme. Her vil udenlandske selskaber, der fører effektiv ledelse fra Norge, blive anset som hjemmehørende virksomheder i landet. Derfor skal de betale skat i Norge af deres globale indkomst.

De nye og strammere skatteregler giver Norge flere muligheder for at afgøre, om f.eks. et selskab inden for shippingindustrien med adresse i udlandet er skattepligtigt i landet. Med stramningen følger Norge samme linje som OECD – og de danske skatteregler – når det kommer til fastlæggelse af en virksomheds hjemsted.

Og der er tale om en "vigtig præcisering" af den norske lov, vurderer den norske advokat og skatteekspert Christian Svensen over for ShippingWatch. Han repræsenterer det internationale og maritime advokathus Simonsen Vogt Wiig, der udover kontorer i Norges største byer også er til stede i Singapore.

Bestyrelsesmøder væk fra Norge

Inden ændringen af skatteloven har især én detalje spillet en væsentlig betydning i bestemmelsen af et selskabs hjemland, lyder det fra Svensen, der har sin ekspertise inden for beskatning af selskaber og deres ejere.

"Med den tidligere lovgivning kan nogle selskaber have tænkt, at så længe bestyrelsesmøderne holdes udenfor Norge, er de ikke norske," siger Christian Svensen til ShippingWatch og fortsætter:

"Det er ikke sikkert, at det har været den helt rigtige opfattelse af loven, men skattemyndighederne har hidtil ikke haft mulighed for at efterprøve, hvor selskaberne hører hjemme, for det er vanskeligt at belyse. Den nye bestemmelse siger ligeud, at et selskab er norsk, hvis det har reel ledelse i Norge. I den vurdering skal der ses på ledelsen på bestyrelsesniveau og daglig ledelse, men også øvrige omstændigheder med organisering af virksomheden. Med regelændringen bliver der nu tale om en overordnet vurdering af virksomheden."

Advokaten uddyber, at han kender til selskaber, hvor en "væsentlig del" af ledelsen finder sted i Norge, men hvor man har været opmærksom på at sikre, at bestyrelsesmøderne blev afholdt i udlandet.

"Blandt rådgivere har det også været en fælles opfattelse, at man må være bevidst om, hvor bestyrelsesmøderne afholdes," lyder det fra Christian Svensen.

Udflytning kan give udflytningsskat

De ændrede regler har allerede vakt opsigt og medført handling i shippingindustrien. DHT Holdings har netop som følge af regelændringen flyttet sin topledelse med topcheferne Svein Moxnes Harfjeld og Trygve P. Munthe fra Oslo til Singapore, meddelte tankrederiet for nylig.

Og fra Norges Rederiforbunds adm. direktør Harald Solberg lød det efterfølgende til ShippingWatch, at forbundet kender til andre rederier, som har gjort eller overvejer at lave ændringer i organisationen som følge af de nye regler. Heriblandt at flytte funktioner ud af Norge.

Netop afgørelsen af hvor et selskab er hører hjemme, betegner Christian Svensen som "et første skridt i at beslutte, hvor selskabet faktisk skal betale skat", mens andet skridt er at afgøre, hvor selve forretningen finder sted.

Også han ser det som sandsynligt, at flere selskaber kan gå samme vej som DHT og se på, om de har behov for at ændre deres organisation.

Der kan dog komme en betydelig ekstraregning, hvis nogle vælger at flytte centrale funktioner som ledelsen ud af Norge og med de nye regler netop er skattepligtige i Norge, mener advokaten.

"Jeg tror, at der er nogle flere selskaber, som nok vil lave en ny vurdering med de nye bestemmelser," siger Christian Svensen til ShippingWatch og fortsætter:

"Men hvis de ikke alllerede er flyttet ud, bør de absolut tænke sig om. For hvad vil der ske, hvis et selskab, som pludselig bliver norsk, senere beslutter sig for at flytte ud? I det tilfælde har vi jo regler om en exit-skat i Norge, så det kan give problemer for de givne selskaber, hvis de ikke har besluttet sig i tide."

Nye norske skatteregler får flere rederier til at søge væk 

DHT's to topchefer flytter fra Oslo til Singapore

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også